واکنش هشدار آمیز مسکو به درخواست اوکراین برای استقرار پدافند هوایی آمریکا 

واکنش هشدار آمیز مسکو به درخواست اوکراین برای استقرار پدافند هوایی آمریکا 
چهارشنبه 20 مرداد 1400 - 19:18

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: درخواست مقامات کی یف برای استقرار سامانه های پدافند هوایی آمریکا در خاک اوکراین ماهیت تحریک آمیز این کشور را در منطقه و در رابطه با فدراسیون روسیه ثابت می کند.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش تاس، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه خاطرنشان کرد: «این تصمیم «کی یف» اثبات کننده سیاست تحریک آمیز اوکراین هم در منطقه و هم در رابطه با روسیه است.

پیش از این، الکسی رزنیکوف، معاون نخست وزیر دولت اوکراین در نشستی در ایالات متحده گفته بود که اوکراین از استقرار احتمالی کلاهک های هسته ای روسیه در کریمه می ترسد. در این راستا، کیف پیشنهاد استقرار سیستم های دفاع هوایی آمریکا در خاک خود را می دهد.
«لئونید سلوتسکی» رئیس کمیسیون امور بین‌المللی دومای روسیه نیز در مورد امکان استقرار موشک‌های پدافند هوایی آمریکا در اوکراین هشدار داده بود.

سلوتسکی در کانال تلگرامی خود نوشت: اظهارات الکسی رزنیکوف معاون نخست وزیر و وزیر امور همگرایی مناطق خارج از کنترل اوکراین مبنی بر اینکه در خاک اوکراین سیستم‌های پدافند هوایی آمریکا قرار می‌گیرد، اقدام تحریک آمیز است.

رئیس کمیسیون امور بین‌المللی دومای روسیه گفت: شک ندارم که استقرار این مجموعه پدافند موشکی در نزدیکی مرزهای روسیه، واکنش مسکو را درپی خواهد داشت و به این ترتیب تنش ها افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: بسیار متاسفم که اوکراین اجازه می‌دهد باقی مانده حق حاکمیت و استقلال این کشور و اتباع آن و امکان زندگی در امنیت از دست برود. سیاستمداران اوکراینی آماده اند منافع کشور خود را قربانی باقی ماندن در قدرت و شرکت در طرح «ضد روسیه» کنند.

به گزارش ایرنا، آمریکا هر ساله صدها میلیون دلار به اوکراین به شکل کمک های نظامی و منابع مالی ارایه می دهد.

پنتاگون ۱۲ ماه ژوئن، از ارائه بسته جدید کمک‌ نظامی ۱۵۰ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین در بحبوحه تنش‌ها میان کی‌یف و مسکو خبر داد.

اختصاص این کمک به کی‌یف در حالی اعلام شده است که تنش‌ها میان اوکراین و روسیه در چند ماه گذشته تشدید شده است.

پربیننده ترین خبرها