علت سقوط سریع دولت افغانستان

علت سقوط سریع دولت افغانستان
سه شنبه 26 مرداد 1400 - 10:07

"فضل غنی حق مل"، تحلیل گر سیاسی گفت که طالبان ظرف کمتر از یک ماه مناطق بسیاری از افغانستان را به تصرف خود درآوردند و دیروز شاهد سیطره آنها بر کابل و همه ادارات و دستگاه های دولتی و سقوط دولت بودیم.

العالم - افغانستان

فضل غنی در گفتگوی مستقیم با شبکه خبری العالم خاطرنشان کرد که اطلاعاتی درباره محل اختفای ارتش افغانستان در درست نیست و اشرف غنی سعی کرده است پول هنگفتی را با خود به خارج کشور ببرد اما تا کنون از صحت این اطلاعات مطمئن نیستیم.

وی افزود: تا کنون هیچ گونه تعرضی به شهروندان افغان از سوی نیروهای طالبان مشاهده نشده است و اوضاع در کابل آرام است. همچنین طالبان تا کنون هیچ گونه بیانیه ای درباره زنان و قوانین بین المللی صادر نکرده است اما اطمینان خاطر داده است که به هیچ کس تعرضی صورت نگرفته است.

فضل غنی تصریح کرد که اوضاع همچنان در کابل و دیگر ولایات نامشخص است.

نیروهای امنیتی افغانستان از همان ابتدا در مقابل حملات طالبان دچار شکست خورد و اغلب مناطق کشور و شهرهای قندهار و هرات طی روزهای گذشته به تصرف طالبان درآمدند. روز یکشنبه گذشته نیروهای طالبان وارد کابل شده و ارگ ریاست جمهور این کشور را به تصرف خود درآورده و زندانیان را از زندان اصلی شهر آزاد کردند.

از سوی دیگر خبرنگار العالم در کابل گفت که از ساعت 9 به وقت محلی، قانون منع رفت و آمد در کابل به مرحله اجرا درآمده و پست های ایست و بازرسی در سراسر پایتخت دایر شده اند.

مجتبی محمد یونس، خبرنگار العالم در کابل در گفتگوی مستقیم با شبکه العالم درباره اوضاع افغانستان خاطرنشان کرد که نیروهای طالبان با متوقف کردن رهگذران از آنها درباره مبدأ و مقصد رفت و آمدشان سئوال می کنند همچنین بخش اورژانس بیمارستان ها اجازه فعالیت دارد.

خبرنگار العالم درباره اوضاع کابل گفت که طالبان هنوز تصمیمی برای بازگشایی بانک ها و مراکر تجاری نگرفته اند. اما تشکیل امارات اسلامی را به طور رسمی اعلام کرده اند و همه منتظر اعلام بازگشایی مراکز تجاری و مدارس و دانشگاه ها و همه مراکز حیاتی کشور هستند.

خبرنگار العالم همچنین گفت: یکی از فرماندهان طالبان با شرکت در مراسم عزاداری امام حسین به خاطر بی احترامی که در این خصوص صورت گرفته بود، عذرخواهی کرد.

جنبش طالبان 20 سال پیش توسط ائتلاف نظامی آمریکایی سرکوب شد و اکنون پس از 20 سال دوباره به قدرت برمی گردد.

با خروج آمریکا از افغانستان، روند پیشروی طالبان با سرعت مضاعف ادامه یافت تا اینکه امروز همه شهرهای اصلی از جمله کابل را به تصرف خود درآورده اند.

پربیننده ترین خبرها