توافق جدید درعا بدون داعش و جبهه النصره

توافق جدید درعا بدون داعش و جبهه النصره
چهارشنبه 27 مرداد 1400 - 13:13

پس از یک هفته از مذاکرات فشرده در درعا با وساطت روسیه، مهلت اخیر عناصر مسلح برای تکمیل توافق جهت معرفی "کمیته مرکزی"- که نماینده گروه‌های مسلح در مذاکرات برای شش فهرست اسامی باشد- تمام شده است.

العالم- کشکول

خطوط کلی توافق احتمالی شامل تقدیم "کمیته مرکزی" و شش فهرست به دولت برای بررسی آن است که یکی از این فهرست‌ها شامل اسامی مشارکت‌کنندگان در روند حل و فصل، و دومی نیز مخالفان با آن، و سومین فهرست نیز اسامی کسانی هستند که سلاح‌های‌شان را تحویل داده‌اند. فهرست چهارم شامل کسانی است که خدمت سربازی را ترک کرده‌اند و در فهرست ششم نیز اسامی کسانی است که از گذرگاه "السرایا" به خارج از "درعا البلد"رفته‌اند. بر اساس توافق جدید، مراکز جدید برای حل و فصل وضعیت ایجاد می‌شود و همچنین در آن، بر عدم پذیرش حل و فصل وضعیت عناصر مسلح وابسته به داعش و جبهه النصره تأکید شده است.

در سایه مخالفت پیشنهادهای کمیته مرکزی و تهدیدهای آنها، "عدنان المسالمه" سخنگوی کمیته طی کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد: "تمامی بندها در دست بررسی است و تا زمانی‌که درباره همه جزئیات توافق نشود، تصمیم نهایی اعلام نخواهد شد." ولی اتوبوس‌های سبز به درعا رسیدند تا شبه‌نظامیان را که مایل به حل و فصل وضعیت نیستند به منطقه کاهش تنش در حومه ادلب منتقل کنند.

دولت سوریه مشروط کرده که عناصر مسلح تسلیحات سنگین‌شان را واگذار کنند؛ تسلیحاتی که قرار بود به موجب توافق 2018 واگذار شد و در صورت مخالفت عناصر تندرو، اتوبوس‌های سبز در انتظار آنها می‌مانند. رهبران گروه‌های تندرو در درعا منتظر گزینه‌های دیگری هستند و تلاش می‌کنند خواسته‌های‌شان را بر اهالی درعا البلد تحمیل کنند. آنها همچنین اخیرا به همکاری با رژیم اسرائیل متوسل شده‌اند و با افسران ارتش این رژیم مذاکره می‌کنند تا در راه‌حل نظامی مشارکت داشته باشند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها