سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد،

۶ هزار شهروند آمریکایی به زودی از کابل خارج می شوند

۶ هزار شهروند آمریکایی به زودی از کابل خارج می شوند
جمعه 29 مرداد 1400 - 10:20

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد به زودی ۶ هزار شهروند آمریکایی در فرودگاه کابل سوار هواپیما خواهند شد و افغانستان را ترک خواهند کرد.

العالم - آمریکا

ند پرایس روز پنج شنبه به وقت محلی در نشستی خبری با بیان اینکه از ازدحام در اطراف فرودگاه کابل مطلع هستیم، افزود که وزارت خارجه با وزارت دفاع همکاری نزدیکی دارد تا دسترسی ایمن و منظم و رسیدگی به امور کنسولی در محوطه فرودگاه کابل را تسهیل کنند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد که پروازها در سراسر فرودگاه ادامه دارد و شهروندان آمریکایی و کسانی که اقامت دائمی دارند، در اولین فرصت برای خروج از افغانستان سوار هواپیما می شوند .

وی تصریح کرد هدف ما خارج کردن هر چه بیشتر آمریکایی ها و همچنین افغانستانی هایی است که با خطرات روبرو هستند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت ما افسران کنسولی را به قطر و کویت فرستاده ایم تا در خروج نیروهای آمریکایی در افغانستان کمک کنند.

این مقام آمریکایی ادامه داد عبور ایمن باید برای همه کسانی که مایل به انتقال به فرودگاه هستند، تضمین شود.

وی اضافه کرد با شرکای خود درفرودگاه بین المللی حامد کرزی همکاری نزدیکی داریم. ارتش آمریکا عملیات حمل و نقل هوایی بزرگی را انجام می دهد.

پیش از این، پنتاگون اعلام کرد که از اواخر ماه جولای (۹ شهریور سال پیش) تا کنون وزارت دفاع ۱۲ هزار نیروی آمریکایی را از افغانستان خارج کرده است.

ژنرال هنک تیلور معاون ستاد مشترک عملیات منطقه ای پنجشنبه در کنفرانس خبری پنتاگون اعلام کرد: این ۱۲ هزار نفر شامل شهروندان آمریکایی، پرسنل سفارت ایالات متحده و افرادی که توسط وزارت خارجه تعیین شده اند، می باشند.

هنک تیلور افزود: از ۱۲ هزار نفر خارج شده تنها هفت هزار نفر در مدت ۱۴ آگوست (۲۳ مرداد) تا امروز خارج شده اند.

جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز گفت: هیچ گونه تغییری در تصمیم دولت بایدن برای خروج تمام نیروهای آمریکایی از افغانستان تا ۳۱ آگوست (۹ شهریور) ایجاد نشده است.

کربی در کنفرانس خبری اعلام کرد ما متمرکز هستیم تا در این مهلت هر کاری را که می توانیم انجام دهیم تا جایی که ممکن است افراد بیشتری را از افغانستان خارج کنیم.

وی افزود: اگر بخواهیم در تاریخ تعیین شده برای خروج کل نیروها از افغانستان تغییری بدهیم، بدیهی است که این امر مستلزم گفت‌وگوهای اضافی با طالبان نیز خواهد بود.

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا روز گذشته اعلام کرد که نیروهای آمریکا تا تخلیه همه آمریکایی‌ها از افغانستان در این کشور می‌مانند، حتی اگر تا بعد از ماه اوت زمان ببرد.

رییس جمهوری آمریکا در یک مصاحبه با شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز گفت که واشنگتن متعهد به خارج کردن تمام آمریکایی‌ها از افغانستان است حتی اگر این عملیات بعد از ضرب الاجل مشخص شده در توافق خروج از افغانستان (در تاریخ ۳۱ اوت) زمان ببرد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها