لحظه به لحظه با چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی

لحظه به لحظه با چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی
سه شنبه 2 شهريور 1400 - 08:26

چهارمین روز و هفتمین جلسه بررسی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم دقایقی پیش آغاز شد.

العالم - ایران / سیاسی

جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه) مجلس دقایقی پیش به ریاست محمد باقر قالیباف جهت ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی شروع شد.

در این جلسه نمایندگان ابتدا به بررسی صلاحیت سیدرضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت می پردازند و سپس به ترتیب حروف الفبا بررسی صلاحیت وزرای باقی مانده پیشنهادی را در دستور کار دارند.

لحظه به لحظه با نشست علنی مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی

20:00|مخالفان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری

نماینده مردم شازند در مجلس گفت: وزیر پیشنهادی گردشگری وجاهت ملی و اعتبار بین‎‌المللی ندارد، تردیدی ندارم اگر در سطح وزارت‎خانه قرار بگیرد حوزه گردشگری از هم فرو می‌‎پاشد. محمود احمدی‌بیغش در مخالفت با ضرغامی وزیر پیشنهادی گردشگری اظهار داشت: آقای ضرغامی! شما حتی رئیسی را قبول نداشتید، در عجبم چطور شما را انتخاب کرده است؟

19:45|موافقان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری

علی رضایی نماینده مردم کنگاور، صحنه و هرسین در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز عصر مجلس و در جریان بررسی برنامه‌ها و صلاحیت سید عزت‌الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در موافقت با وی اظهار داشت: پاک‌دستی، شجاعت، توانمندی و تعامل سازنده با مجلس در ادوار مختلف، از جمله ویژگی‌های آقای ضرغامی است. وی افزود: وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فردی متخصص، ایده‌پرداز و خلاق است و گزینه مناسبی برای مدیریت این وزارتخانه به شمار می‌رود.

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس و در موافقت با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: چه کسی گفته که فرهنگ محصور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است؟ وزارت میراث فرهنگی می‌تواند آثار تمدنی بزرگتری داشته باشد یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: نیازمند شناسایی فرهنگ، تمدن و شناخت توسط فردی رسانه‌ای هستیم؛ برای توسعه گردشگری نیازمند استفاده از ابزار سفر و رسانه هستیم ضمن اینکه باید فردی استراتژیک برای این کار در نظر گرفته شود که مفهوم امنیت و روابط بین‌الملل و رسانه را بشناسد که این موضوع در آقای ضرغامی متبلور است که او اهل تعاملات اجتماعی و کارکردهای فرهنگی است که توانسته روابط خوبی با وزارتخانه‌های متعدد و دولت‌های مختلف داشته باشد.

19:20|تایید صلاحیت ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری در کمیسیونهای فرهنگی و صنایع

18:40 | دفاع «وحیدی» وزیر پیشنهادی کشور از برنامه های خود

احمد وحیدی وزیر پیشنهادی وزارتخانه کشور عصر امروز دوم شهریور ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس و در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود گفت: برنامه‌ای که تهیه شده مستند به قانون اساسی، سند چشم انداز، بیانیه گام دوم، سیاست‌های کلی نظام ـ که ۱۶ مورد آن به وزارت کشور مربوط است ـ، قوانین مصوب و مجلس شورای اسلامی مربوط است.

وی ادامه داد: اولین نقش وزارت کشور بسیج ظرفیت ها است. ما در کشور ظرفیت و قابلیت های فراوانی داریم و باید آن رابسیج کنیم. بسیج ظرفیت‌ها، سه هدف عبور از مشکلات اقتصادی، محرومیت زدایی و پیشرفت عمومی کشور را دنبال می‌کند. معنا ندارد که کشور ما دارای محرومیت باشد. در حال حاضر ۲۷۰۰ نقطه از این حیث شناسایی شده که باید در برنامه ها قرار بگیرد و با بسیج ظرفیت ها و مردمی در مدت اندکی می‌توان آنها را حل کرد.

18:20 |مخالفان وزیر پیشنهادی کشور

محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مردم مهریز و بافق و نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با نقد برنامه‌های وزیر پیشنهادی کشور گفت: افزایش قدرت استانداران و فرمانداران که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی آمده مورد قبول نیست و به جای آن باید اختیارات شهرداران افزایش یابد.

18:00 |موافقان وزیر پیشنهادی کشور

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر پیشنهادی کشور فردی جامع‌الشرایط است که توان ایجاد همگرایی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را دارد.

سیدالبرز حسینی نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه‌ها و صلاحیت احمد وحیدی وزیر پیشنهادی کشور در دولت سیزدهم با بیان اینکه آقای وحیدی از افراد باسابقه در سطوح مدیریتی متفاوت در کشورمان بوده است، اظهار داشت: در پی معرفی کابینه تاکنون، قدرت‌های معاند و رژیم صهیونیستی نسبت به معرفی وحیدی عصبانی بوده‌اند و هرجا دشمنان از موضوعی عصبانی باشند یعنی انتخاب و حرکت ما درست بوده است.

17:40 | کمیسیون امنیت ملی، کمیسیون عمران و کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس با برنامه وزیر پیشنهادی کشور موافقت کردند

16:40 | دفاع «اسماعیلی» وزیر پیشنهادی فرهنگ از برنامه های خود

محمد مهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز ۲ شهریور ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس و در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود گفت: عمق فضیلت و نخبگی مجلس شورای اسلامی را از نزدیک در جلسات کمیسیون‌ها مشاهده کردم.

اسماعیلی ادامه داد: فرهنگ مجموعه‌ای از بینش ها، گرایش‌ها عادات و سبک زندگی در جامعه و در یک کلمه هویت فردی و اجتماعی است. فرهنگ حال و هوای مردم، جامعه و خود ما است و فضای تنفس جامعه است. وقتی پاک و پاکیزه باشد جامعه را بانشاط و پویا می‌بینیم. البته آلودگی هوا هرچقدر هم باشد، باز خاموش و بی سر و صدا کارش را می‌کند. فرهنگ اینطور است.

16:20 |مخالفان وزیر پیشنهادی فرهنگ:

محمد علیپور نماینده مردم ماکو در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار داشت:وزاتخانه فررهنگ و راشاد اسلامی مسائلی چون مطبوعات، فرهنگ و هنر را پوشش می دهد، پس شخصیتی را نیاز دارد که توانمند این حوزه باشد و دارای وجاهت قابل قبولی در این حوزه باشد، بر همین اساس اینجانب آقای اسماعیلی را مناسب این وزارتخانه نمی دانم.

مسلم صالحی نماینده مردم اقلید در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار داشت: یکی از ضعف های اصلی برنامه آقای اسماعیلی کلی بودن، فاقد راهبردها، فاقد استراتژی های مناسب برای رسیدن به هدف و نقطه مطلوب در 4 سال آتی است.

علی یزدیخواه نماینده تهران نیز با بیان اینکه اسماعیلی هیچ سابقه‌ای در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد، گفت: هنوز وارد این وزارتخانه نشده مجامع صنفی و هنری علیه او موضع گرفته است و صحبت‌های او درباره خانه موسیقی و سینما و هنر باعث شد اهالی سینما و هنر در برابرش گارد بگیرند، همه اهالی سینما و هنر که ضد انقلاب نیستند. الان با حضور او، خانه‌های قرآنی، مجامع مربوط به شعرا، نویسندگان، هنرمندان و رسانه‌های دیجیتال چه موضعی دارند آیا استقبال کردند و چرا در برابر او گارد گرفتند؟

16:00 |موافقان وزیر پیشنهادی فرهنگ:

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی به مشارکت‌پذیری در عرصه فرهنگ اعتقاد دارد چرا که توسعه فرهنگ بدون مشارکت و همکاری مردم امکانپذیر نیست.

عفت شریعتی نماینده مردم زرند و کوهبنان در موافقت با برنامه‌ها و صلاحیت محمد مهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، توجه به مسأله تعدد مراکز تصمیم‌گیر در حوزه فرهنگ و هنر و چاره‌جویی برای آن را از برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی خواند و گفت: پیشنهاد تشکیل معاونت فرهنگی در نهاد رئیس جمهوری با هدف فرماندهی مرکزی دستگاه‌های فرهنگی کشور و نیز ارتقا جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مقام تصمیم‌گیری، از دیگر برنامه‌های آقای اسماعیلی است.

15:45 | کمیسیون فرهنگی مجلس برنامه وزیر پیشنهادی ارشاد را تایید کرد

14:35 | دفاع «زلفی‌گُل» در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم

زلفی‌گُل:

- اگر کسی آبروی خود را از طریق نظام و ساختارهای نظام کسب می کند مردانگی حکم می کند که آبرویش را برای نظام هزینه کند. چگونه ما کسانی که در بزنگاه ها از نظام و انقلاب دفاع کردند را با کسانی که ابروی خود را هزینه نمی کنند، همسطح بدانیم؟
- بخشی از دوران ریاست دانشگاه من در دوران فتنه 88 بود و عزیزان می دانند که دانشگاه بوعلی سینا بین 13 تا 15 هزار جمعیت دانشجویی دارد و یکی از سیاسی ترین دانشگاه های کشور است اما به لطف خداوند فتنه 88 را طوری مدیریت کردیم که هیچکس آسیبی ندید./فتنه 88 سرآغاز مشکلات خارجی برای ما شد
- اگر شما عزیزان به بنده اعتماد کنید، بنده بُعد نظارتی را فعال خواهم کرد.
- ما باید از علم استفاده کنیم چون وزارت علوم هستیم و باید به جای اینکه فرهنگ مچ گیری را توسعه دهیم، فرهنگ پیشگیری را دنبال کنیم.
- اگر یک وزیر تعامل شایسته با مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته باشد می تواند از ظرفیت آنها برای ارتقای دانشگاه و صنعت، دیپلماسی علمی و... نهایت استفاده را ببرد.
- عدم توزیع متوازن استعدادها در رشته های تحصیلی یکی از مشکلات است چون استعدادهای برتر ما به طور متناسب در رشته های مختلف توزیع نمی شوند و این موضوع در آینده برای کشور ما مشکل ایجاد خواهد کرد.
- ما در وزارت علوم کسی که دانشجو شد را رها می‌کنیم درحالی که جزو برنامه های من است تا ماموریت جدیدی را تعریف کنم و از مهندسی آمار استفاده کنم تا بدانیم دانش آموختگان ما شغل دارند یا خیر که براساس آن بتوانیم هدایت صحیح تحصیلی داشته باشیم. متاسفانه ما در کشورمان از دانش آمار در برنامه ریزی های خود به خوبی استفاده نمی کنیم.

11:30 | بررسی صلاحیت «زلفی‌گل» وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در مجلس

مخالفین:

- یزدیخواه: زلفی‌گل تجربه کافی در این زمینه را ندارد/ در حوزه کنکور برنامه شفاف و روشنی ندارند/ محدوده سوابق ایشان دانشگاه همدان بوده است و مشخص نیست چگونه می‌تواند بر بخش‌های متعدد و گسترده این وزارتخانه مدیریت کند.
- ویس کرمی: اثري از نوانديشي ديني در برنامه ايشان ديده نمي‌شود/ به نظر بنده تک بعدی بودن زلفی گل مانع از جامع بودن نگاه او می شود.

موافقین:

- خدابخشی: نگاه زلفی‌گل مبتنی بر توانایی در داخل کشور است/ او در همه مقاطع تحصیلی از دبستان تا دبیرستان گرفته تدریس داشته این یعنی می تواند سیاست گذاری کند.
- درخشان: مجلس ما در برهه ای حساس برای تصمیم گیری قرار دارد و می طلبد گرفتار احساسات نشویم و با منطق و عقلانیت برای آینده کشور تصمیم بگیریم.

09:45 |فاطمی‌امین؛ وزیر پیشنهادی صمت:

- درمان تورم ۳ سال زمان می‌خواهد
- تورم بیماری مزمن اقتصاد ایران است و درمان آن ۳ سال زمان می خواهد.
- ما تا پایان سال سامانه جامعه تجارت را تکمیل می کنیم و از این طریق بازار تنظیم می شود و مبارزه با رانت و فساد هم صورت می گیرد.
- ما در دولت وارث مشکلات بیکاری هستیم و راه حل آن این است که بخش خصوصی به میدان بیاید.
- تا ۳، ۴ سال دیگر صنعت خودرو افتخار آفرین خواهد بود.
- من قول می دهم تحریم های داخلی را برداریم و تحریم های خارجی را خنثی کنیم و تجربه این کار را هم دارم.
- در دولت سیزدهم هدف‌گذاری شده تورم در سال ۱۴۰۲ به نصف تورم سال ۹۹برسد و بعد به سمت تک رقمی شدن حرکت کند.
- از من فرافکنی نخواهید دید و هرگز نخواهم گفت که مشکلات بخاطر تحریم است.

09:20 | موسوی؛ موافق وزیر پیشنهادی صمت:

- دختران حضرت شعیب به پدرشان گفتند از حضرت موسی استفاده کن. ‌۲ شاخصه دارد. قوی و امین است. دختران شعیب اگر میگفتند «فانه فاطمی الامین»، همه‌اش تمام شده بود!

09:14 | بهروزی‌فر؛ موافق وزیر پیشنهادی صمت:

- برنامه فاطمی‌امین از جامعیت کاملی برخوردار است/ ساختار و محتوای برنامه ارائه شده فاطمی امین حاکی از اشراف در موضوعات اصلی صمت و داشتن راهکار ریشه ای برای حل آن است.

09:04 | راستینه؛ موافق وزیر پیشنهادی صمت:

-فاطمی‌امین به درستی مهمترین مسائل سال 1400 را شناخته و برای آنها برنامه کوتاه مدت ارائه کرده است

08:56 | فرهنگی؛ موافق وزیر پیشنهادی صمت:

- وزیر پیشنهادی در طول دوسال درآمد 3 ميلياردي در يک مجموعه دانش بنيان را به 33 ميليارد دلار رسانده است، برنامه هاي ايشان حجم و زمان بندي دارد و قابل پيگيري است.

08:46 | ارکانی؛ مخالف وزیر پیشنهادی صمت:

- معاونت نظارت مجلس به برنامه آقای فاطمی امین نمره ۵۵.۵ از ۱۰۰ را اختصاص داده است
- برخی از سرفصل های برنامه های ایشان مثل طرح تولید خودرو، فعال کردن مسیر حمل و نقل در توسعه صادرات، ایجاد کانال مالی و بانکی ابهام دارد.

08:36 | اردشیر مطهری؛ مخالف وزیر پیشنهادی صمت:

- آیا با افزایش بحران به خاطر نبود روحیه اجرایی در آقای «فاطمی‌امین» خود شما در سال آینده بخاطر تشویش مردم معترض نخواهید شد؟
- برنامه وزیر پیشنهادی انشایی است نه اجرایی

08:15 | کمیسیون‌های صنایع و اقتصاد مجلس شورای اسلامی صلاحیت «فاطمی امین» را برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت تایید کردند.

08:00 | بررسی صلاحیت «فاطمی‌امین»وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در مجلس

در حال تکمیل ...

پربیننده ترین خبرها