در گفت وگو با مکرون؛

برهم صالح: عراق یکی از ارکان همکاری منطقه ای است

برهم صالح: عراق یکی از ارکان همکاری منطقه ای است
شنبه 6 شهريور 1400 - 13:38

رییس جمهوری عراق گفت که عراق مستقل و دارای حاکمیت و امنیت با همسایگانش یکی از ارکان همکاری منطقه ای است.

العالم ـ عراق

برهم صالح رییس جمهوری عراق، روز شنبه در کنفرانس خبری مشترک با «امانوئل مکرون» همتای فرانسوی افزود که عراق مستقل دارای حاکمیت و امنیت با همسایگانش، یکی از ارکان منطقه ای برای امنیت مشترک و مبارزه با افراط گرایی است.
وی اضافه کرد که عراق برای سال ها به عنوان سرزمین کشمش و درگیری شناخته می شد و امروز برگزاری اجلاس بغداد، تاکیدی بر پشت سرگذاشتن این بحران ها است.
صالح با اشاره به وجود افق های همکاری بین عراق و فرانسه افزود که افق های همکاری بین دو کشور برای ارتقا منافع مشترک وسیع است و پاریس می تواند شریک و پشتیبان عراق برای تکمیل روند جنگ بر ضد تروریسم و ثبات در این کشور باشد.
وی همچنین به افزایش همکاری های اقتصادی بین دو کشور و مشارکت فرانسه در بازسازی عراق اشاره کرد و افزود که قرار است در حاشیه اجلاس بغداد، قرار دادهایی بین دو کشور در زمینه های زیرساختی از جمله انرژی امضا شود.
رییس جمهوری فرانسه نیز در این کنفرانس خبری گفت: همچنان به مبارزه خود بر ضد «تروریسم اسلامی» و تهدیدهایی که دارد ادامه می دهیم و پایبند به مبارزه با تروریسم هستیم.
مکرون ابراز امیدواری کرد که دولت عراق شرایط و خدمات عمومی را برای بازگشت آوارگان به خانه هایشان فراهم کند.
وی در خصوص همکاری های اقتصادی بین عراق و فرانسه نیز افزود که این همکاری از چهار سال گذشته شروع شده و درصدد توسعه همکاری در زمینه های زیرساختی و انرژی هستیم.
وی همکاری در زمینه مبارزه با تغییرات آب و هوایی را مهم خواند و افزود که این همکاری ها در راستای انتظارات ملت عراق با هدف توسعه اقتصادی است.
مکرون همچنین با مهم خواندن انتخابات زودهنگام پارلمانی در دهم اکتبر آتی (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) ابراز امیدواری کرد که عراق شاهد انتخابات آزاد و سالم باشد.
به گزارش ایرنا، وی اساس برگزاری اجلاس بغداد را پیروزی برای عراق خواند و خطاب به صالح گفت که یکسال قبل پیرامون چارچوب این کنفرانس باهم صحبت کردیم و امروز شاهد برگزاری آن هستیم.
به گفته وی، این کنفرانس از حیث ژئوسیاسی برای حاکمیت و ثبات در عراق و شرکاء و همسایگان عراق مهم است و می تواند چارچوبی برای جنگ بر ضد تروریسم و توسعه اقتصادی باشد.
وی ابراز امیدواری که این اجلاس چارچوبی برای گفت وگو و صلح پایدار باشد و بتواند مانع افراط گرایی در منطقه شود.
امانوئل مکرون در پایان خاطر نشان ساخت که که فرانسه همچنان در کنار عراق باقی می ماند.

پربیننده ترین خبرها