نشست بغداد و اولویت های عراق

نشست بغداد و اولویت های عراق
دوشنبه 8 شهريور 1400 - 09:23

بغداد، شنبه گذشته میزبان نشست سران کشورهای همسایه عراق و برخی کشورهای دیگر برای بررسی اولویت های این کشور در سایه تحولات فعلی منطقه بود.

العالم عراق

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران به نمایندگی از جمهوری اسلامی در نشست بغداد حضور یافت. وی قبل از رفتن به قلب پایتخت عراق، با حضور در محل شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در نزدیک فرودگاه بغداد، به مقام شامخ این شهیدان ادای احترام کرد.

نشست بغداد در شرایطی برگزار شد که عراق برای برگزاری انتخابات آتی پارلمانی آماده می شود و عراقی ها به نتایجی قابل توجه در مبارزه با تکفیری های داعش و گروه های تروریستی که برای ضربه زدن به روند سیاسی این کشور تلاش می کنند، دست یافته اند.

کاملا مشخص است که عراق برای توسعه زمینه های همکاری با کشورهای همسایه و اتحادیه عرب و جامعه بین الملل به منظور دستیابی به نقطه نظرات مشترک درجهت خدمت به آینده خود و آینده کشورهای منطقه و جهان تلاش می کند.

براین اساس، مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در افتتاحیه این نشست گفت که این نشست در شرایط حساس و تاریخی برگزار می شود و این مساله بیانگر نقطه نظر عراق در غلبه زبان گفتگوست.

واقعیت این است که ثبات عراق و عبور از مرحله تروریسم و بحران های سیاسی واقتصادی و امنیتی ، فقط خواسته بغداد نیست ، بلکه خواسته ای منطقه ای و بین المللی است که دوستان بااخلاص عراق برای تحقق آن تلاش می کنند.

امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در سخنرانی خود در نشست بغداد تاکید کرد که عراق درنتیجه پیدایش گروه های تروریستی خسارت های زیادی را متحمل شده و جمهوری اسلامی ایران، دست یاری به سوی عراق در زمینه مبارزه با تروریسم دراز کرده و از هیچ تلاشی دراین زمینه فروگذار نکرده است، درحالیکه برخی دیگر فقط نظاره گر اوضاع عراق بوده اند.

نشست بغداد، به طور کلی، فرصتی اساسی برای تقویت خواسته های عراق در زمینه های مختلف است و مشخص است که ایران در نهایت آمادگی برای کمک به این کشور دوست و برادر و کمک به آن برای توسعه توانایی های ملی خود و نیز حمایت از تصمیمات آن برای تحقق امنیت و ثبات و توسعه است.

پربیننده ترین خبرها