تجارت چین با آفریقا به بیش از ۱۳۹ میلیارد دلار رسید

تجارت چین با آفریقا به بیش از ۱۳۹ میلیارد دلار رسید
يکشنبه 14 شهريور 1400 - 10:13

معاون وزارت بازرگانی چین اعلام کرد که در ۸ ماه نخست سال جاری، حجم تجارت چین و قاره آفریقا به ۱۳۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار رسیده است.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش رادیو بین المللی چین، «چیان که مینگ» معاون وزارت بازرگانی چین، روز یکشنبه اعلام کرد که تجارت چین و قاره آفریقا در مقایسه با دوران مشابه سال گذشته میلادی ۴۰.۵ درصد افزایش داشته و به بالاترین سطح رسیده است.

وی افزود: هرگاه آفریقا با مشکلات زیادی روبرو بوده، چین بلافاصله به کمک مردم این قاره آمده است. همکاری چین و آفریقا تغییرات چشمگیری در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهای آفریقایی ایجاد کرده و سهم مهمی در بهبود زندگی مردم آفریقا داشته است. در مورد تلاش های بی وقفه چین در این راستا نمی توان سیاه نمایی کرد و یا از سخت کوشی مهندسان و کارکنان پزشکی چینی در این قاره چشم پوشی کرد.

وانگ یی گفت که چین همواره معتقد است که آفریقا عرصه‌ای بزرگ برای همکاری بین المللی است و نه میدان بازی قدرت‌های جهانی؛ حمایت از توسعه آفریقا مسئولیت مشترک جامعه بین‌المللی است. کشورهای جهان باید بر پایه احترام به حق حاکمیت کشورهای آفریقایی و شنیدن صدای مردم آفریقا به این قاره کمک کنند و با بهره‌گیری از توانایی‌های خود در مسیر ایجاد رفاه برای مردم آفریقا تلاش کنند.

به گزارش ایرنا، در سال های اخیر به کمک اقدامات عملی مجمع همکاری چین و آفریقا، همکاری های اقتصادی و تجاری چین و آفریقا پیشرفت جهشی داشته و به ویژه در برابر همه گیری کرونا، دو طرف ضمن پشتیبانی از یکدیگر توانسته اند علاوه بر از بین بردن تاثیرات منفی ناشی از این بیماری بر همکاری های اقتصادی و تجاری، این همکاری‌ها را به سطح بالاتر نیز برسانند.

در این مقطع بازار چین شاهد ورود میزان بیشتری از محصولات آفریقایی بوده و حجم واردات چین از آفریقا به ۵۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسیده که در مقایسه با دوره مشابه سال ۲۰۲۰ میلادی ۴۶.۳ درصد افزایش یافته و واردات محصولات کشاورزی مانند لاستیک، پنبه و قهوه نسبت به دوره مشابه سال گذشته دو برابر شده است.

افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی چین و آفریقا در حالی است که «وانگ یی» وزیر خارجه چین در جریان سفر اخیر خود به آفریقا گفته بود پیوند دوستی چین و آفریقا در طول زمان و با از سر گذراندن چالش‌های گوناگون محکمتر شده است. چین هرگز از کمک به آفریقا به دنبال اهداف سیاسی نبوده و در امور داخلی کشورهای آفریقایی دخالت نکرده است.

پربیننده ترین خبرها