احتمال بازگشت تنش میان آمریکا و طالباان / واشنگتن جایزه بازداشت وزیر کشور طالبان را به ۱۰ میلیون دلار افزایش داد

احتمال بازگشت تنش میان آمریکا و طالباان / واشنگتن جایزه بازداشت وزیر کشور طالبان را به ۱۰ میلیون دلار افزایش داد
چهارشنبه 17 شهريور 1400 - 19:54

"اف بی آی" اعلام کرد که مبلغ جایزه پرداختی به هر فردی را که اطلاعاتی منجر به دستگیر شدن سراج الدین حقانی رهبر شبکه حقانی در اختیار این نهاد قرار دهد، به ۱۰ میلیون دلار افزایش داده است.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش رسانه های خبری، اقدام امروز (چهارشنبه) پلیس فدرال آمریکا "اف بی آی" در زمینه افزایش جایزه ۱۰ میلیون دلاری برای دستگیری سراج الدین حقانی رهبر شبکه حقانی درحالی است که جنبش طالبان روز گذشته (سه شنبه) در ترکیب دولت موقت افغانستان، نام سراج الدین حقانی را به عنوان سرپرست وزارت کشور افغانستان قرار داد.

حقانی در فهرست سیاه آمریکا قرار دارد و پیش از این برای دستگیر کردن یا کشتن او، مبلغ پنج میلیون دلار جایزه تعیین شده بود.

سراج الدین حقانی پسر جلال الدین حقانی رهبر شبکه حقانی است که در سال ۱۳۵۲ متولد شده و رهبری تندروترین شاخه گروه طالبان را برعهده دارد. جلال الدین حقانی از رهبران شناخته شده مجاهدین در جنگ علیه شوروی سابق و از قوم غلجایی است.

سراج الدین اکنون علاوه بر رهبری شبکه حقانی، به عنوان معاون ملاهبت الله رهبر طالبان نیز ایفای وظیفه می کند.

آمریکا درحالی دارد در تنور احتمالی آتش اختلافات و تنش با طالبان می دمد که واشگنتن پس از ۱۹ سال نبرد در افغانستان و استفاده از پیشرفته ترین تسلیحات، از جمله بزرگترین بمب روی زمین، برابر نیروهای طالبان تسلیم و در نهایت از افغانستان اخرج شد.

در همین حال بنابر گزارش موسسه امور عمومی و بین‌الملل واتسون در دانشگاه براون، هزینه جنگ آمریکا در افغانستان که از پاییز 2001 آغاز شد 2.26 تریلیون دلار بوده است. طی این مدت 241 هزار نفر نیز به طور مستقیم در نتیجه این جنگ کشته شده‌اند.

طی این مدت 2 هزار و 448 هزار نظامی آمریکا در این جنگ کشته شده و هزار و 144 نفر از نیروهای ائتلاف ناتو نیز در این جنگ جان خود را از دست دادند. همچنین 69 هزار نیروی افغانستانی در این جنگ جان خود را از دست دادند و 72 روزنامه نگار و 444 نیروی کمک‌های بشردوستانه نیز کشته شدند.

پربیننده ترین خبرها