کودتای شکست خورده ترکیه و پیامدهای آن

کودتای شکست خورده ترکیه و پیامدهای آن
چهارشنبه 17 شهريور 1400 - 23:48

دولت ترکیه دستگیری های خود را علیه افرادی که به وابستگی به فتح الله گولن اپوزیسیون مقیم در آمریکا متهم هستند، افزایش داده است. گولن خود به مشارکت در کودتای شکست خورده 2016 متهم است.

العالم-ترکیه

پیامدهای تلاش برای کودتای 2016 ترکیه همچنان ادامه دارد. با اینکه کودتا شکست خورد، عملیات نیروهای مسلح آنکارا علیه کسانی که "بدنه مخفی سازمان عبدالله گولن" می نامد، همچنان درحال پیگیری است.

دادستان کل ترکیه از صدور حكم بازداشت 214 نظامی خبر داد که 44 تن از آنها همچنان در خدمت نظامی هستند و 145 تن دیگر پس از جریان کودتا برکنار شدند. مقامات ترکیه از دستگیری همه آنها خبر داده اند.

وهبی باش نویسنده و تحلیلگر سیاسی گفت:"نمی توانیم بگوییم که ترکیه همه دست اندرکاران کودتا را بازداشت کرده، اما توانسته بسیاری از آنها را ردیابی کند. این پرونده پیچیده و محرمانه است و به زمانی چند ساله نیاز دارد. روشن است که ترکیه به تلاش خود ادامه می دهد".

دولت رئیس جمهور رجب طیب اردوغان فتح الله گولن و جنبش او را به تلاش برای کودتا با کمک و پوشش آمریکا متهم می کند. با وجود اینکه گولن این اتهامات را رد می کند، ترکیه تک تک افراد نظامی را که با این شخص یا سازمانش در ارتباط باشند پاکسازی می کند.

ابراهیم بازان تحلیلگر مسائل نظامی بیان داشت:" از زمان جریان کودتا تا کنون مجموعه ای از دستگیری ها علیه همه اعضای ارتش و سازمان های مدنی که با گولن در ارتباط هستند صورت گرفته است. ترکیه تحقیق می کند و درمورد دست اندرکاران کودتا به جمع آوری ادله می پردازد. بنابراین این روند زمان زیادی صرف کرده و زنجیره دستگیری ها ادامه دارد".

گزارش های دولتی حاکی از آن است که مقامات ترکیه طی دو سال گذشته 2996 نظامی را در 20 عملیات بازداشت کرده اند که شامل افراد عالی‌رتبه نیز می شود. این عملیات طی تحقیقاتی انجام می شد که دفتر دادستانی درخصوص کودتا و ارتباط با سازمان گولن انجام داده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها