آیا سعودی برای آمریکا به مهره سوخته تبدیل شده است؟

آیا سعودی برای آمریکا به مهره سوخته تبدیل شده است؟
پنج‌شنبه 18 شهريور 1400 - 16:48

کارشناسان معتقدند که عربستان سعودی باید نسبت به آمریکا و سیاستهایش در منطقه به ویژه افغانستان هوشیار باشد و به قدرت و نفوذ آمریکا برای ایجاد ثبات داخلی در کشورش تکیه نکند. 

العالم – نظرکده

آنان افزودند که آمریکا هرگز به منافع کشورهای همپیمانش توجه ندارد بلکه هدفش فقط حفظ منافع خودش است و بر اساس این منافع به ائتلافش با کشورهایی مانند عربستان سعودی ادامه می دهد یا آن را قطع می کند.
گرچه عربستان مانند افغانستان نیست اما عقب نشینی آمریکا از افغانستان بهترین گواه بر این مدعاست.

سیاست آمریکا نسبت به همپیماناش مانند دولت سابق افغانستان، سوالهای زیادی را درباره استمرار ائتلاف آمریکا با عربستان سعودی ایجاد کرده و باعث نگرانی سران ریاض به ویژه محمد بن سلمان شده است که نگران تاج و تختش در آینده است.

سیاست جدید آمریکا درباره عقب نشینی از منطقه، کاهش هزینه هایش، توجه به اقتصاد داخلی و صنایع تولیدی برای مقابله با اقتصاد چین، بر توافقنامه امنیتی برای حمایت آمریکا از سعودی تاثیرگذار خواهد بود که تغییر سیاست آمریکا نسبت به اکتشاف و استخراج نفت صخره ای و گاز طبیعی در خاورمیانه گواهی بر این مدعاست.

توافق امنیتی میان آمریکا و سعودی مبتنی بر حمایت آمریکا از سعودی در ازای نفت است به همین دلیل آمریکا بر اساس منافع یا سیاستهای جدیدش می تواند آن را در هر زمان لغو کند به ویژه که آمریکا مقادیر زیادی گاز و نفت صخره ای در کشورش کشف کرده که باعث تضعیف بازار نفت در منطقه و کاهش جایگاه آل سعود به عنوان بزرگترین مشتری کالاهای آمریکایی در خاورمیانه خواهد شد.

از سوی دیگر سعودی در باتلاق امنیتی، استراتژیک و اقتصادی بزرگی گرفتار شده به این دلیل که با حمایت آمریکا دوام آورده و به دلیل اتکایش به کاخ سفید، روابطش با روسیه، چین و ایران را به حداقل رسانده که در صورت خروج آمریکا از منطقه، نقش عربستان نیز کاهش خواهد یافت.

عده ای از کارشناسان معقدند که آمریکا هرگز از خاورمیانه خارج نمی شود بلکه می خواهد با این سیاست از مسئولیتهایش نسبت به سعودی شانه خالی کند.

برخی نیز گفتند که عقب نشینی آمریکا از افغانستان در زمان حاضر و از عراق در آینده، با اراده آمریکا نبوده بلکه به خاطر مقاومت مردمی بوده است.

به همین دلیل در صورتیکه عربستان سعودی بخواهد از توافق امنیتی و اقتصادی با آمریکا، رها شده و به کشوری مستقل تبدیل شود باید رابطه اش با مردم خود و کشورهای منطقه را بهبود بخشد چرا که عقب نشینی آمریکا از افغانستان برای همپیمانانش ثابت کرد که کاخ سفید قادر به استمرار حمایت از آنان نیست، به همین دلیل حضور آمریکا در خلیج فارس در زمان حاضر به خاطر حمایت از سعودی و نفت آن نیست بلکه برای حفظ منافع کره جنوبی و ژاپن به عنوان همپیمانان غیرمسلمانش در خاوردور می باشد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها