بازپس گیری درعا ؛ شکست جدید برای آمریکا در سوریه

بازپس گیری درعا ؛ شکست جدید برای آمریکا در سوریه
جمعه 19 شهريور 1400 - 19:34

خارج شدن درعا در جنوب سوریه از کنترل گروه های مسلح تحت حمایت طرف های خارجی، پیروزی جدید برای دولت سوریه به شمار می رود.

العالم نظرکده

کارشناسان سیاسی معتقدند که درعا، سمبل و نمادی برای دولت سوریه به شمار می رود، زیرا این منطقه به پایگاهی برای توطئه علیه دولت سوریه تبدیل شده بود، اما ارتش سوریه توانست آنرا به تحت حاکمیت دمشق بازگرداند.

به اعتقاد کارشناسان سیاسی، درعا، نبض تپنده جنوب سوریه است زیرا رژیم صهیونیستی ، آمریکا و دیگر قوای بیگانه، به گروه های مسلح مستقر در این منطقه برای سرنگون کردن دولت سوریه تکیه کرده بودند. از این رو، دولت سوریه، درعا را تحت کنترل خود درآورد و ورود ارتش سوریه به این منطقه، سومین شکست برای طرح آمریکا، رژیم صهیونیستی در جنوب سوریه به شمار می رود.

برخی از کارشناسان سیاسی براین باورند که قرار گرفتن درعا تحت حاکمیت دولت سوریه، به منزله ایجاد اخلال در امنیت گروه های مسلح در درعا است ، گروه هایی که خود را امارتی خارج از سلطه دولت سوریه می دانند.

به اعتقاد کارشناسان نظامی، کثرت تجاوزهای گروه های مسلح به ارتش سوریه و پایان یافتن همه انگیزه ها و توجیه هایی که به منظور سازش در سال 2018 وجود داشت، باعث شد وجود سلاح در درعا مجاز نباشد و درنتیجه ارتش سوریه ناچار به توسل به راه حل نظامی در تعامل با گروه های مسلح در درعا شد تا اینکه سازش حاصل شود و سلاح ها به دولت سوریه تحویل گردد.

کارشناسان سیاسی درباره بازگرداندن ادلب به آغوش سوریه معتقدند که اوضاع ادلب به طور کلی با اوضاع درعا متفاوت است ، زیرا قدرت نظامی گسترده درآنجا وجود دارد و پایگاه های نظامی ترکیه درآنجا مستقر است و این عوامل، عملیات نظامی و سازش در استان ادلب را پیچیده می کنند.

به اعتقاد کارشناسان نظامی، راه حل بازپس گیری ادلب، انجام عملیات جداسازی برخی از مناطق به شکل تدریجی و اعمال فشار بر گروه های مسلح به منظور دستیابی به توافق سازش است.

توافق سازش میان دولت سوریه و گروه های مسلح در درعا که از چند هفته پیش امضا شده و چند روزی است به اجرا درآمده، به منزله پایان اعتبار توافق سازش سال 2018 است که توافق ضروری برای آتش بس درمنطقه جنوبی بود.

آن ها معتقدند دولت سوریه کسانی را که توافق سازش را قبول نداشتند، بیرون کرد و آن ها به استان ادلب رفتند.

کارشناسان نظامی می گویند که آنچه مانع از اجرای کامل توافق سازش و خروج گروه های مسلح از درعا شد، مخالفت ترکیه و اردن با پذیرش عناصر مسلحی است که خواهان رفتن به خارج از اراضی سوریه بودند و حاضر به رفتن به استان ادلب نشدند.

از این رو، دولت سوریه به آن ها اجازه داد تا در این منطقه بمانند تا راه حلی پیدا شوند و تعداد عناصر مسلح به ده ها نفر یا کمتر برسد.

به گفته کارشناسان نظامی، ارتش سوریه قادر است تا درعرض چند ساعت به این وضعیت خاتمه دهد، اما مادامیکه امکان فرستادن عناصر مسلح به منطقه شمالی وجود دارد، نمی خواهد به عملیات نظامی در درعا ادغام کند.

به اعتقاد کارشناسان نظامی، اوضاع در ادلب به علت وجود عناصر مسلح و تروریست های چچنی و اروپایی پیچیده است.

به گفته تحلیلگران سیاسی، بازگشتن درعا به آغوش سوریه، نه فقط به منزله عقب نشینی گروه های مسلح از درعاست ، بلکه به منزله عقب نشینی گروه های مسلح تحت حمایت آمریکا نیز هست.

تحلیلگران سیاسی معتقدند که برخی از پایگاه های امریکایی همچنان در جنوب سوریه مستقر هستند و از جانب اردن و از جانب رژیم اشغالگر حمایت می شوند . به عبارت دیگر، اسرائیل از طریق پایگاه های غیرقانونی امریکا که درخاک سوریه احداث شده است، در سوریه حضور دارد.

به اعتقاد تحلیلگران سیاسی، بازگشت درعا به تحت حاکمیت سوریه به منزله به شکست کشاندن طرح امریکاست که هدف از آن، ایجاد جنگ درخاک سوریه است و این جنگ، همچنان ادامه دارد ولی به سمت لبنان نیز کشیده شده است ولی شرایط در لبنان به گونه ای است که اجازه نفوذ و گسترش به آمریکا داده نمی شود.

به گفته تحلیلگران سیاسی، امریکا تلاش می کند تا میان محور مقاومت فاصله و اختلاف ایجاد کند ولی دولت سوریه تسلیم تلاش های شکست خورده امریکا نخواهد شد.

به اعتقاد این کارشناسان، دولت سوریه با بازگرداندن درعا، هدفی استراتژیک را دنبال می کند و جز با سلطه کامل دولت سوریه بر تمام اراضی این کشور موافقت نخواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها