چه کسی به احیای روند تشکیل کابینه لبنان کمک کرد؟

چه کسی به احیای روند تشکیل کابینه لبنان کمک کرد؟
يکشنبه 21 شهريور 1400 - 14:41

سرانجام یک سال پس از ارائه طرح فرانسه، کابینه نجیب میقاتی با 24 وزیر تشکیل شد. این کابینه چالش های بسیاری پیش رو دارد که مهمترین آنها بحران اقتصادی و معیشتی و تبعات این بر زندگی مردم عادی است. آیا این کابینه از همین ابتدا وامدار کسی است؟

العالم - نظرکده

نمایندگان پارلمان لبنان می گویند روند تشکیل کابینه 16 ماه به طول انجامید و در این مدت، کشور دچار خلأ سیاسی بود. این کابینه در واپسین روزها طبق برخی توافق ها شکل گرفته است.

نمایندگان بر این عقیده اند که دولت جدید لبنان هم در مسیر دولت های قبلی قدم بر می دارد. چرا که تقریبا اغلب فراکسیون های پارلمانی که نماینده گروه ها و نیروهای سیاسی اصلی کشور هستند، در این کابینه حضور دارند. آنها پیش بینی کرده اند که این کابینه با واکنش های مثبتی در داخل و خارج رو به رو خواهد شد. لذا باید 100 روز به آن فرصت داد سپس عملکرد آن را قضاوت کرد.

این در حالی است که کارشناسان از یک لحظه تاریخی سخن می گویند که در آن، انباشت فشارهای وارد آمده از هر سو برای تحقق منافع و اهداف مختلف به تشکیل کابینه جدید انجامیده است.

کارشناسان خاطرنشان کرده اند که آمریکا از عملکرد عاملان و مزدوران خود در لبنان دچار سرخوردگی شده است زیرا حزب الله توانسته است از همه تله هایی که در داخل لبنان برایش کار گذاشته شده بود، جان به در ببرد کما اینکه حملات هوایی رژیم صهیونیستی را هم بلافاصه جواب داد.

کارشناسان گفته اند که کشتی های ایرانی حامل سوخت که عازم لبنان هستند، محاصره آمریکا علیه لبنان را به طور کامل شکستند. این کارشناسان خاطرنشان کرده اند که هر گونه فشار و تحریم و محاصره بر لبنان فقط باعث افزایش محبوبیت حزب الله می شود زیرا این حزب به خوبی می داند که چونه باید از این مرحله عبور کند.

آنها خاطرنشان کرده اند که با تشکیل کابینه، آمریکا با دستاویز قرار دادن صندوق بین المللی پول، درگیری را به داخل لبنان منتقل می کند.کارشناسان می گویند که این دولت مدیون مواضع استراتژیک سید حسن نصر الله است که با موضع گیری درست، در گیرو دار تضاد منافع در لحظه تاریخی توانست محاصره آمریکا را بشکند.

از سوی دیگر کارشناسان مسائل اروپا گفته اند که در طرح یک سال پیش فرانسه معیارها و ویژگی های دولت لبنان تعیین شده است و این دولت یا باید تکنوسالار باشد یا دولت وحدت ملی که بتواند موافقت همه را جلب کند. اما این طرح در داخل لبنان با استقبال رو به رو نشد. کارشناسان گفته اند که مکرون، رئیس جمهور فرانسه در تماسهای اخیر برای تشکیل کابینه تلاش کرده است وبرخی گروه ها را قصد مانع تراشی داشته اند تحت فشار قرار داده است.

پربیننده ترین خبرها