هند اولین مشتری سامانه موشکی اس ۵۰۰ روسیه

هند اولین مشتری سامانه موشکی اس ۵۰۰ روسیه
شنبه 27 شهريور 1400 - 18:40

معاون نخست وزیر روسیه در اجلاس نفت و گاز تایومن در روسیه گفت: هند احتمالا اولین مشتری سامانه موشکی اس ۵۰۰ روسیه خواهد بود.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش اوراسیا تایمز، یوری بوریسوو معاون نخست وزیر روسیه، افزود: فروش این سامانه به هند پس از تجهیز نیروهای مسلح روسیه به سامانه موشکی اس ۵۰۰ انجام خواهد شد.
معاون نخست وزیر روسیه همچنین اعلام کرد، اگرچه هند یک مشتری بالقوه است اما هنوز هیچ قراردادی میان دولت‌های دو کشور برای این سامانه به امضا نرسیده است.

تولید انبوه سامانه پدافند موشکی اس-۵۰۰ در روسیه آغاز شده است و انتظار می‌رود این سامانه پدافند موشکی با توانمندی هدف قرار دادن دستگاه‌های فضایی از جمله ماهواره‌ها و موشک‌های فضایی در سال آینده به ارتش روسیه تحویل شود که برتری این کشور در عرصه پدافند موشکی بر آمریکا را برای چند سال آینده تضمین خواهد کرد.
سامانه دوربرد اس-۵۰۰ روسیه توان پایش محدوده گسترده‌ای از آسمان محل استقرار را در بالاترین بلندا دارد. این سامانه توانایی دفاع و متوقف کردن موشک‌های بالستیک، هدف گرفتن انواع پرنده‌های دشمن از جمله هواپیماها، بالگردها و موشک‌های کروز و نیز ماهواره‌ها و موشک‌های فضایی را دارد.
برد عملیاتی این سامانه ۶۰۰ کیلومتر و توان شلیک همزمان آن نیز تا ۱۰ موشک فراصوت بالستیک اعلام شده است که می‌تواند تا هفت کیلومتر بر ثانیه پرواز کنند و با بیشترین دقت ممکن، اهداف تعیین شده از جمله کلاهک‌های مافوق صوت در حال پرواز را هدف بگیرند.
به گزارش ایرنا، روسیه برای این سامانه پدافند موشکی جدید خود، موشک‌هایی به نام ۴۰ان۶ و موشک‌های مافوق صوت ۷۷ان۶-ان و ۷۷ ان۶-ان۱ ساخته است که دارای بدنه آیرودینامیک و نیز سیستم موقعیت یاب است و این موشک‌ها هدایت شونده هستند.

هند در سال ۲۰۱۸ قرارداد خرید ۵ سامانه موشکی اس ۴۰۰ به ارزش ۵ میلیارد دلار را با روسیه امضا کرد. این قرارداد انتقاد آمریکا از هند را به دنبال داشت به گونه‌ای که کاخ سفید هند را به تحریم تهدید کرد.

پربیننده ترین خبرها