گزارش العالم از آخرین تحولات در سودان

گزارش العالم از آخرین تحولات در سودان
سه شنبه 30 شهريور 1400 - 19:03

طارق ابو شوره خبرنگار العالم در سودان از جلسه عبدالله حمدوک نخست وزیر این کشور با نیروهای آزادی و تغییر خبر داد. این جلسه در پی برنامه ناکام کودتا در کشور برگزار شد.

العالم-جهان اسلام

حمدوک در این جلسه گفت که برنامه کودتا نشان می دهد دوره انتقالی نیاز به بازبینی دارد.

ابو شوره افزود: این سخن حمدوک دال بر این است که هماهنگی واقعی میان نیروهای مسلح سودان و اجزای غیر نظامی دولت انتقالی وجود ندارد، زیرا این سومین برنامه کودتایی است که طی دوره انتقالی سازماندهی شده است.

خبرنگار العالم بیان داشت که ستاد کل ارتش سودان جلسه ای برای ارزیابی وضعیت تشکیل داده و طی ساعات آینده، بیانیه جامعی درخصوص این رویداد صادر خواهد کرد.

وی افزود: احزاب سودانی تلاش برای سرنگونی دولت انتقالی و بازگرداندن دوباره نظامیان به حکومت و در نتیجه تجربه مجدد دوران عمر البشیر رئیس جمهور مخلوع سودان را محکوم کردند.

ابوشوره تاکید کرد که مردم سودان نسبت به این رویداد مواضع متفاوتی دارند. برخی از سودانی ها وجود این کودتا را اساسا باور نمی کنند و برخی از آنها می گویند که برنامه کودتا در زمان مناسبی اتفاق افتاده تا کشور را از مشکلات معیشتی رها کند.

گفتنی است که امروز سه شنبه مقامات سودان از خنثی کردن کودتایی خبر دادند که به گفته آنها توسط بقایای نظام سابق برنامه ریزی شده بود.

در پی انتشار خبر کودتا تانک های نظامی در خیابان های خارطوم پایتخت کشور مستقر شده و نیروهای نظامی نیز به صورت فشرده ای در این شهر منتشر شدند.

منابع نظامی اعلام کردند که بیش از 20 افسر به فرماندهی عبدالباقی بکراوی با در دست گرفتن کنترل تیپ زرهی ارتش سودان، سعی در اجرای کودتا در منطقه ام درمان و خارطوم داشتند.

پربیننده ترین خبرها