نصیحت وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن به آمریکا

نصیحت وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن به آمریکا
شنبه 3 مهر 1400 - 14:55

وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن به نشست اخیر میان وزیر خارجه آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس که اتهاماتی علیه ایران در آن مطرح شد، واکنش نشان داد.

العالم - یمن

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده پنجشنبه در نیویورک نشستی ۹۰ دقیقه‌ای را با همتایان خود در کشورهای حوزه خلیج فارس برگزار کرد

«هشام شرف» وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن در واکنش گفت، نتایج نشست بلینکن با وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، ادامه دیپلماسی نفاق و فریب سیاسی است که این مجموعه در برابر دنیا در پیش گرفته است.

بر اساس گزارش وب‌سایت یمنی «۲۶ سبتمبر»، شرف تصریح کرد: «نشست مذکور که به تجاوز ائتلاف سعودی-اماراتی به یمن به عنوان یک درگیری و مقابله با رفتار خصمانه ایران در خلیج (فارس) پرداخته، تلاشی است برای ظاهر شدن در برابر جامعه بین‌الملل به عنوان کبوترهای صلح در شبه‌جزیره عربی و خلیج (فارس)».

وی ادامه داد، گویا واشنگتن و ائتلاف خصمانه ریاض ارتباطی به فاجعه یمن و رنج ملت آن ندارند؛ فاجعه‌ای که ۲۶ مارس ۲۰۱۵ با حملات هوایی گسترده جنگنده‌های این ائتلاف و پشتیبانی توسط پهپادها، رصد و سوخت‌گیری و غیره آغاز شد و اسناد موجود در آرشیو وزارت‌های دفاع کشورهای ائتلاف سعودی بعلاوه آرشیو ماهواره‌ای بسیاری از کشورها و شرکت‌های تجاری موجود است و تمام بمبارانهای کورکورانه یمن و تخریب گسترده توسط جنگنده‌های ائتلاف سعودی، ثبت شده است.

وزیر خارجه دولت نجات ملی در ادامه وزیر خارجه آمریکا را نصیحت کرد که در برابر دنیا اعتراف کند آنچه در یمن در حال وقوع است یک تجاوز نظامی تمام عیار است که دولت آمریکا از دوره دولت «باراک اوباما» در آن شرکت داشت؛ نه یک نزاع داخلی که تلاش می‌کنند اینگونه جلوه‎اش دهند.

هشام شرف سپس به وعده‌های انتخاباتی «جو بایدن» رئیس‌جمهور فعلی آمریکا که قول پایان تجاوز خصمانه به یمن و توقف حمایت آمریکا از این تجاوز را داده بود، اشاره کرد و خطاب به بلینکن گفت، به جای محکوم کردن حملات دفاعی صنعاء به اهداف مشروع در سعودی، این وعده‌های را به یاد آورد. حملات مشروعی که در مقابل هزاران حمله هوایی سعودی به مناطق مختلف یمن و کشتار و تخریب گسترده، قابل مقایسه نیست.

وی افزود، ادعاها درباره مداخله ایران در یمن به اعتبار آمریکا در برابر کشورهای حاشیه خلیج فارس نخواهد افزود آنهم در زمانی که همه جهان از رایزنی‌های اخیر ایرانی-سعودی آگاهند، «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی آن را ستوده و رسانه‌های رسمی سعودی آن را منتشر کرده‌اند.

هشام شرف در پایان بر استقبال صنعاء از تمامی دعوت‌های و ابتکارهای عادلانه و واضح برای صلح در یمن تأکید کرد و گفت، این دعوت‌ها با ایجاد اصل اعتماد و درک خواسته ملت یمن پس از رنج هفت ساله، راهی قابل قبول پیدا خواهد کرد و این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که پرونده‌های بشردوستانه و امدادی به پرونده‌های سیاسی و نظامی مرتبط نشود.

عربستان سعودی که از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن «عبدربه منصور هادی»‌ رئیس دولت مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد، اکنون پس از گذشت شش سال با وجود هزینه‌های سنگین این جنگ و تلفات جانی نظامیان این ائتلاف، برای برقراری آتش‌بس در یمن تلاش می‌کند.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و تنها با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها