تحرک آفریقایی علیه قتل کارگران در سعودی

تحرک آفریقایی علیه قتل کارگران در سعودی
دوشنبه 5 مهر 1400 - 21:53

حرکت آفریقا درباره حقوق بشر در سعودی پس از افزایش قتل کارگران آفریقایی توسط آل سعود اقدام به افشاگری در این زمینه کرده است.  

العالم – کشکول

منابع مطلع گفتند که کمیته ای بین المللی برای وادار کردن آل سعود به همکاری در زمینه تحقیق درباره قتل کارگران آفریقایی در سعودی تشکیل شده است.

وزارت امور خارجه کنیا اعلام کرد که 89 شهروند کنیایی که عمدتا خدمتکاران خانگی بودند، در 2 سال گذشته در سعودی کشته شدند که نشان می دهد مرگ آنان طبیعی نیست در حالیکه آل سعود ادعا کرده اکثر این اشخاص بر اثر سکته قلبی مرده اند.

کارشناسان، ریاض را به پرداخت رشوه به مقامهای کنیا برای سکوت در این زمینه متهم کرده اند.

رادیو آمریکا نیز با انتشار گزارشی به قتل کارگران در سعودی به ویژه توهین و بدرفتاری با خدمتکاران خانگی پرداخت.

روزنامه گاردین انگلستان نیز به ناپدید شدن یک خدمتکار خانگی فیلیپینی در سعودی پرداخت که گفته شده توسط یک خانواده سعودی شکنجه شده اما مقامهای آل سعود پس از 3 سال از ناپدید شدن وی حاضر به تحقیق درباره این پرونده نشده اند.

دولت کنیا پس از افزایش تعداد کارگران و خدمتکاران مقتول در عربستان سعودی سرگرم بررسی طرح تعلیق سفر شهروندانش به این کشور برای کار است.

میلیونها مهاجر از آفریقا، آسیا و کشورهای فقیر عربی در بخش های ساختمان سازی، خدماتی و خدمتکار خانگی با دستمزد بسیار اندک در سعودی مشغول کار هستند.

با اینکه از سال 2015 مصادره گذرنامه کارگران به ویژه خدمتکاران خانگی در سعودی و اکثر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس توسط صاحب کاران ممنوع شده اما هنوز گذرنامه این اشخاص را نزد خود نگه می دارند که باعث می شود قادر به هر نوع رفتار با آنان باشند.

سازمان دیدبان حقوق بشر سیستم کفالت در سعودی را مبتنی بر سوء استفاده و بد توصیف کرد و گزارش داد که اکثر کارگران خارجی در سعودی با مشکلاتی مانند عدم پرداخت حقوق، فعالیت خارج از حد توان، ضرب و شتم، تجاوز و شرایط کار سخت مواجهند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها