کسری بودجه امریکا طی چندین دهه و احتمال دو برابر شدن بدهی عمومی در سال 2037

کسری بودجه امریکا طی چندین دهه و احتمال دو برابر شدن بدهی عمومی در سال 2037
چهارشنبه 14 مهر 1400 - 00:38

آیا آمریکا که در دهه های گذشته دچار کسری بودجه است در صورت خودداری از گرفتن وام دچار رکود اقتصادی می شود؟ این در حالی است که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه  در سخنرانی خود در کاخ سفید گفت : نمی توان تضمین کرد کشورش بتواند بدهی های خود را برای اولین بار در تاریخ با توجه به اختلاف شدید جمهوری خواهان و دموکراتهای کنگره برا سر افزایش سقف وام پرداخت کند.

العالم - كشكول

سقف وام؛ پایین ترین حد تعیین شده توسط کنگره است که هم اکنون افزون بر 28 تریلیون دلار است و خزانه داری پیش بینی می کند 18 اکتبر زمان آن باشد .

آخرین نظر سنجی آسوشیتدپرس با همکاری مرکز پژوهش های نورک نشان می دهد 50 درصد از امریکایی ها با عملکرد بایدن در کاخ سفید موافق و 49 درصد مخالف هستند .

این آمار بیانگر کاهش شدید محبوبیت بایدن در مقایسه با دو ماه ژوئیه و اگوست است زیرا ماه ژوئیه 59 درصد و ماه اگوست 54 درصد از امریکایی ها از وی حمایت کردند.

جزئیات بدهی آمریکا

گفتنی است بدهی عمومی امریکا دو بخش است نخست تحت تملک مردم است مانند اوراق قرضه که افراد و نهادهای مالی آمریکایی یا خارجی می خرند و دومی تحت تملک نهادهای فدرال یا نهادهای دولتی مانند صندوق های بیمه اجتماعی و بازنشستگی و خدمات درمانی است.

ژانت یلین وزیر خزانه داری امریکا نیز از رکود اقتصادی در امریکا در صورت کوتاهی واشنگتن در پرداخت بدهی های خود برای اولین بار پیش از موعد نهایی یعنی 18 اکتبر هشدار داد.

هشدارهای دفتر بودجه فدرال

این در حالی است که گزارش دفتر بودجه که نهادی غیرحزبی و وابسته به کنگره است هشدار داد در صورت ادامه سیاست های مالی و مالیاتی کنونی واشنگتن بدهی امریکا برای دارایی تحت تملک مردم دو برابر کل تولید ناخالص ملی در سال 2037 است.

دفتر بودجه در گزارش خود افزود بدهی کل امریکا برای دارایی تحت تملک مردم هم اکنون 70 درصد از کل تولیدات ناخالص ملی است که سال 2026 به 109 درصد و سال 2037 به 200 درصد افزایش خواهد یافت .

مشخص است که امریکا باید افسار گسیخته بدهی رو به افزایش را کنترل کند اما به نظر می رسد جو بایدن رئیس جمهوری امریکا بر عکس عمل می کند و حقیقت این است خطرات بسیار بزرگتر از آن است که نادیده گرفته شود.

بایدن روز جمعه گذشته برای جریان انداختن مذاکرات نمایندگان حزب دموکرات و تشویق آنان به کنار گذاشتن اختلافات درباره دو طرح اقتصادی خود به کنگره رفت و موضع جمهوری خواهان را بی پروا و خطرناک توصیف و اختلاف کنگره درباره افزایش سقف بدهی را محکوم کرد .

بیش از یک چهارم بدههی زمان ترامپ

بایدن گفت بیش از یک چهارم بدهی امریکا یعنی 8 تریلیون دلار در 4 سال ریاست جمهوری ترامپ دونالد رئیس جمهوری پیشین به وجود آمده بنابراین جمهوری خواهان باید برای افزایش سقف وام کمک کنند.

وی موضع جمهوری خواهان نسبت به پرداخت بدهی را کم مسئولیتی آنان دانست و مانع تراشی آنان را تهدیدی برای اقتصاد امریکا دانست .

پایبندی بایدن به موضع قاطع کشورش دربرابر چین

دولت بایدن روز سه شنبه اعلام کرد در صدد تشدید تنش تجاری با چین نیست اما به موضع قاطع کشورش در برابر پکن به خاطر بی احترامی به تعهدات خود در توافق امضا شده با دونالد ترامپ در سال 2020 پایبند است و واشنگتن هم چنان به گرفتن مالیات های گمرکی سخت دولت پیشین بر تولیدات چینی به ارزش 370 میلیارد دلار در سال ادامه می دهد .

اوباما چگونه بحران مالی سال 2008 را مدیریت کرد؟

باراک اوباما رئیس جمهوری اسبق آمریکا به دنبال بحران مالی سال2008 ،بزرگترین کسری بودجه را در مقایسه با هر رئیس جمهوری دیگر از جنگ جهانی دوم مدیریت کرد و جانشین وی دونالد ترامپ نیز آن را پشت سرگذاشت.

حقیقت این است که بایدن در صدد پیشی گرفتن از دیگر روسای جمهور پیشین آمریکاست علیرغم اینکه مجموع بدهی فدرال امریکا اکنون 107 درصد از تولید داخلی است که پس از جنگ جهانی دوم بی سابقه بوده اما بودجه دولت بایدن برای سال 2022 موجب شده تا کشور بیشترین کسری بودجه را در زمان صلح ثبت کند.

گفتنی است وزارت خزانه داری امریکا اواخر سال 2011 اعلام کرد بدهی امریکا به 15 تریلیون دلار یعنی معادل حدود 48 هزار دلار امریکا برای هر شهروند افزایش یافته است.

گفتنی است اقتصاد امریکا در ماه ژانویه بیشترین افزایش میانگین تورم از سال 2008 را ثبت کرد بیانیه های وزارت خزانه داری امریکا حاکی است کسری بودجه به دو تریلیون و 236 میلیارد دلار از نوامبر 2020 و ژانویه 2021 رسیده است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها