بیوگرافی| نوری المالکی

بیوگرافی| نوری المالکی
جمعه 16 مهر 1400 - 16:07

نوری المالکی، متولد 20 ژوئن سال 1950 است. پدربزرگ او محمد حسن ابوالمحاسن یکی از رهبران  انقلاب 20 می علیه استعمار انگلیس است.

العالم - عراق

اطلاعات شخصی

  • تحصیلات دبیرستان خود را در بخش الهندیه و دوره دانشگاهی خود را در دانشکده اصول دین بغداد که آیت الله مرتضی عسکری یکی از مهم ترین بنیانگذاران حزب الدعوه اسلامی تاسیس کرده بود گذراند دانشگاهی که اساتیدی همچون آیت الله محمد باقر حکیم به خود دیده بود .وی لیسانس و فوق لیسانس زبان عربی را از دانشگاه صلاح الدین اربیل دریافت کرد.
  • المالکی سال 1968 به حزب الدعوه اسلامی پیوست و از نزدیکان عبدالصاحب دخیل النجفی یکی از مهم ترین بنیانگذاران حزب بود که سال 1969 با انداختن وی در حوض اسید وی را اعدام کردند.

پیشینه سیاسی :

  • وی زندگی سیاسی خود را به عنوان یک مخالف عراقی شیعی در زمان صدام حسین اوایل دهه 70 آغاز کرد و از حکم اعدام به سوریه فرار کرد و سال 1982به دنبال اختلافات رویکردی حزب به ایران و سپس به سوریه رفت.

-المالکی برای مشارکت در همه نشست های مخالفان به کردستان زیاد تردد داشت.

- ریاست هیات ناظر بر کنفرانس مخالفان عراقی دربیروت در سال 1990 را برعهده داشت.

- مسئول خط جهادی حزب الدعوه بود و از عراق در انتفاضه شعبان (مارس 1991 ) شرکت کرد.

- 9 آوریل 2004 پس از سقوط رژیم صدام برای مشارکت در همه فعالیت هایی که تحت نظارت امریکا بود به عراق بازگشت و مشارکت گسترده ای در تاسیس شورای حکومتی داشت و معاون رئیس کمیته ریشه کنی حزب بعث از ادارات دولت شد و سخنگوی رسمی این کمیته بود و بعدها پست های دیگری از جمله ریاست کمیته امنیت و دفاع و حاکمیت مجمع ملی عراق ،سخنگوی رسانه ای ائتلاف یکپارچه عراق را برعهده گرفت و از کسانی بود که به شدت برای وضع قانون مبارزه با تروریسم در مجمع ملی تلاش کرد و به عنوان عضو برجسته کمیته تدوین قانون اساسی و مخالف با فدرالیسم و خواهان تاکید بر عربیت عراق بود .

-بعد از انصراف ابراهیم الجعفری نخست وزیر و رییس حزب الدعوه اسلامی از نامزد کردن وی به خاطر مخالفت شدید فراکسیون های سنی و کرد در مجلس نمایندگان، برای تشکیل اولین دولت منتخب عراق در ماه مه سال 2006 انتخاب شد.

-وی سال 2006 زمانی که نخست وزیر بود به عنوان دبیرکل حزب الدعوه انتخاب شد.

-سال 2010 ائتلاف دولت قانون به رهبری وی، توانست 89 کرسی مجلس را به دست بیاورد این در حالی است که العراقیه 91 کرسی به دست آورده بود . پس از 8 ماه از برگزاری انتخابات وی پس از حل مشکلات برجسته از جمله تاسیس شورای ملی سیاست های استراتژیک به شرط واگذاری ریاست آن به ایاد علاوی رئیس فهرست العراقیه ، توانست نخست وزیر شود.

-مالکی سال2014 تلاش کرد برای بار سوم نخست وزیر شود با وجود انکه ائتلاف ملی در انتخابات پارلمانی با کسب بالاترین آرا به پیروزی رسید اما تلاش های مالکی برای سومین نخست وزیری با مخالفت های سراسری به ویژه در داخل ائتلاف ملی مواجه شد.به این ترتیب معاون او حیدر العبادی ازسوی حزب الدعوه برای نخست وزیری معرفی شد.

-سال 2019 در اوج اختلافات حزب الدعوه و تقسیم آن به دو گروه ؛گروهی به نمایندگی نوری المالکی با فهرست سیاسی دولت قانون و گروه دیگر به رهبری حیدر العبادی نخست وزیر پیشین با فهرست سیاسی ائتلاف نصر ،برای بار دوم دبیر کل این حزب شد.

-سپتامبر 2021یعنی کمی پیش از انتخابات، از نامزدی خود برای نمایندگی مجلس خبر داد اما با محدودیت های قوانین انتخاباتی روبرو شد و علیرغم تلاشش نتوانست آرایی به دست بیاورداما ائتلاف دولت قانون با 126 نامزد در انتخابات شرکت خواهد کرد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها