رایزنی حکیم و رئیس الحشد الشعبی عراق درباره حل اختلافات سیاسی نتایج انتخابات

رایزنی حکیم و رئیس الحشد الشعبی عراق درباره حل اختلافات سیاسی نتایج انتخابات
شنبه 24 مهر 1400 - 12:58

رهبر ائتلاف نیروهای دولتی و رئیس سازمان الحشد الشعبی (بسیج مردمی) در باره حل و فصل اختلافات سیاسی ناشی از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی عراق رایزنی و تبادل نظر کردند.

العالم ـ عراق

تارنمای «ناس نیوز» روز شنبه نوشت: سید عمار حکیم رهبر ائتلاف نیروهای دولتی و فالح فیاض رئیس سازمان الحشد الشعبی (بسیج مردمی) در نشستی در مورد راه های رفع بحران سیاسی پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق گفت و گو کردند.

دو طرف در این دیدار درباره تحولات و اوضاع سیاسی عراق و نتایج انتخابات و تأثیر آن در مرحله تشکیل دولت دولت رایزنی کردند.

دفتر حکیم با انتشار بیانیه ای در باره این نشست، خاطرنشان کرد، تحولات صحنه سیاسی عراق و نتایج انتخابات و تأثیر آنها در مرحله پس از این رویداد پرونده هایی بود که در خصوص آنها با الفیاض، رئیس سازمان الحشد الشعبی تبادل نظر شد.

در این بیانیه تاکید شده که دو طرف در ادامه بررسی اوضاع و تحولات عراق بر ضرورت رفع بحران سیاسی ناشی از نتایج انتخابات تاکید کردند.

این بیانیه می افزاید، دو طرف بر اهمیت بهره گیری از فرهنگ آشتی به سود منافع عراق و حمایت از راهکارهای قانونی و مشروع که دربرگیرنده حقوق همه طرف های عراقی باشد، تاکید کردند.

در بیانیه دفتر حکیم آمده است که ما بر درخواست تجدید نظر و شکایات به کمیسیون مستقل انتخابات و نهاد قضایی تاکید کردیم و اعتقاد داریم که این به سود شفافیت روند انتخابات است.

انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق که روز یکشنبه (18 مهر ماه) برگزار شد، یک سال زودتر از موعد مقرر و پس از برکناری دولت قبلی عراق در جریان اعتراضات مردمی ۲۰۱۹ علیه فساد صورت گرفت.

طبق بیانیه رسمی کمیسیون انتخابات ۲۴.۹ میلیون عراقی از حدود ۴۰ میلیون جمعیت این کشور واجد شرایط رای دادن هستند و ۱۴.۳ میلیون عراقی نیز کارت الکترونیکی شرکت در انتخابات را دریافت کردند.

پس از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق و با اعلام نتایج اولیه آرا از سوی کمیسیون عالی مستقل انتخابات این کشور، جریان صدر به رهبری «مقتدی صدر» پیشتاز کسب کرسی های پارلمان شده است.

بر پایه اعلام این کمیسیون، پس از جریان صدر، «ائتلاف دولت قانون» به رهبری «نوری المالکی» بیشترین کرسی های پارلمان را کسب کرده است.

بسیاری از گروه ها و جریان های سیاسی و نیز مردم عراق در پی اعلام نتایج اولیه به نتایج این انتخابات اعتراض کرده و تجمع هایی در برخی شهرها و استان های در اعتراض به نتایج برگزار شده است.

معترضان خواستار رسیدگی به ادعای تقلب در انتخابات و اعلام نتایج سریع شمارش دستی آرا هستند.

کمیسیون عالی انتخابات عراق می گوید تنها ۱۴۰ صندوق از مجموع حدود ۳ هزار و ۶۰۰ صندوق را که هنوز نتایج آن دریافت نشده، شمارش دستی و نتیجه را در طول یک هفته اعلام خواهد کرد.

این کمیسیون روز گذشته (جمعه) از دریافت ۳۵۶ شکایت درباره تخلف های مطرح شده در انتخابات پارلمانی اخیر خبر داد و اعلام کرد که این تعداد از شکایت ها مربوط به هر دو مرحله انتخابات خاص و عمومی است.

بر پایه گزارش ها، نحوه اعلام نتایج آرا از سوی کمیسیون عالی مستقل انتخابات مورد انتقاد و ابهام شدید بسیاری از جریان های سیاسی عراق قرار گرفته است.

در پی بالا گرفتن اعتراض ها به شمارش و اعلام آرا، روز چهارشنبه کمیسیون عالی مستقل انتخابات شمارش دستی ۱۴۰ شعبه اخذ رأی را آغاز کرد.

در همین پیوند نیز، بسیاری از شخصیت های عراقی دولت امارات متحده عربی را به دستکاری دوباره در نتایج انتخابات زودهنگام پارلمانی این کشور آن هم با همکاری رژیم صهیونیستی متهم می کنند.

«عبدالامیر التعیبان» عضو برجسته ائتلاف «الفتح» و نماینده پیشین پارلمان چهارشنبه گذشته گفت که نباید اجازه داد، امارات، نتایج انتخابات عراق را دستکاری کند.

وی گفته است که از «کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق می خواهد به شمارش دستی آرا روی بیاورد تا عدالت در نتایج انتخابات، رعایت و جلوی امارات متحده عربی برای دستکاری آرا گرفته شود.»

بر اساس گزارش ها، به دلیل وجود سرورهای دستگاه های رایانه ای شمارش آرا در امارات و همچنین تملک این شیخ نشین بر ماهواره ای که نتایج انتخابات را از صندوق های رای به مرکز ملی شمارش آرا در کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق انتقال می دهد، شخصیت ها و صاحب نظران مختلف در عراق، ابوظبی را به دستکاری نتایج انتخابات دهم اکتبر (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) متهم کرده اند از سوی دیگر برخی می گویند که سرورها در عراق، ولی ماهواره انتقال دهنده اطلاعات در اختیار امارات بوده است.

پربیننده ترین خبرها