تداوم اعتراضات هدفمند علیه حمدوک در سودان!

سه شنبه 27 مهر 1400 - 19:13

این روزها تظاهراتی هدفمند به نفع نظامیان حاکم بر سودان و علیه حمدوک در سودان برگزار می‌شود؛ نظامیان حاکم بر سودان که پشتگرم به سعودی و امارات هستند می‌کوشند تا مسیر انقلاب سودان را بنفع خود عوض کنند.

العالم – سودان

بحران سیاسی در سودان میان دو بلوک ادامه دارد، بلوک اول خواستار انحلال کابینه نخست وزیر و تحویل قدرت به نظامیان است اما بلوک دیگر بر اصول انقلاب اصرار داشته و بازگشت به حکومت نظامیان را رد می می کند.

بلوک اول خواستار رفتن دولت حمدوک است و همچنان به تحصن در خارطوم ادامه می دهد و بر حرکت مستمر خود و حمایتش از نظامیان برای تحویل گرفتن قدرت ادامه می دهد.

در سایه اوضاع فعلی، دولت سودان از معترضان هوادار نظامیان خواست تنش آفرینی را متوقف کنند، در این میان ائتلاف اجماع ملی یکی از نیروهای ائتلاف حاکم در سودان خواستار شرکت در تظاهرات پنجشنبه برای درخواست انتقال قدرت به غیرنظامیان شد.

دعوت «ائتلاف اجماع ملی» که شامل نیروهای چپگرا به عنوان دومین نیروی ائتلاف بزرگ حاکم است همزمان با ادامه تحصن نامحدود در خارطوم مطرح شده که از هوادارانش انحلال کابینه را می خواهد یعنی راهکاری که نظامیان و نیروهای سیاسی کشور آن را تایید می کنند.

پنجشنبه گذشته تجمع حرف خواستار برگزاری تظاهرات در روز 21 اکتبر برای درخواست حکومت غیرنظامی شد؛ از اینجا بود که نگرانی از درگیری مستقیم میان هواداران نظامیان و هوادران دولت غیرنظامی افزایش یافت که امکان دارد اوضاع را به نقطه صفر بازگرداند.

حزب کنگره ملی نیز اعلام کرد که براساس روند سریع حوادث نسبت به شعله ور شدن آتش جنگ داخلی و تجزیه کشور هشدار می دهد.

حزب کنگره ملی بر موضع ثابتش در زمینه تمسک به حکومت شورایی دمکراتیک مبتنی بر اراده مردمی از طریق برگزاری انتخابات آزاد و شفاف تاکید و بر مخالفتش با هر نوع دیکتاتوری تاکید کرد.

در هفته های اخیر تنش میان نظامیان و غیرنظامیان در حکومت انتقالی به دنبال شکست تلاش برای کودتا در 21 سپتامبر افزایش یافته است.‎

منابع رهبری در آزادی و تغییر گفتند که آنچه روی می دهد بخشی از سناریوی کودتا و بستن راه تحول دمکراتیک است.

بر اساس توافق میان نظامیان و غیرنظامیان می بایست حکومت انتقالی شامل غیرنظامیان و نظامیان کار اداره کشور را تا برگزاری انتخابات سراسری در 2 سال آینده به عهده داشته باشد.

پربیننده ترین خبرها