واکنش کاربران عربستان به آزادی «علی النمر»

واکنش کاربران عربستان به آزادی «علی النمر»
پنج‌شنبه 6 آبان 1400 - 22:18

«علی النمر» جوان سعودی که 10 سال قبل (در سن 17 سالگی) به اتهام شرکت در تظاهرات توسط آل سعود بازداشت شده بود، پس از مدت‌ها شکنجه روحی و جسمی آزاد شد.

العالم – داغ‌های مجازی

«علی النمر»، شهروند عربستانی که به جرم شرکت در اعتراضات مسالمت آمیز در این کشور ابتدا به اعدام محکوم شده بود، روز چهارشنبه از زندان آزاد شد.

«محمد النمر» با انتشار توییتی، آزادی پسرش را که در سال 2012 دستگیر و در آن زمان 17 سال سن داشت ، تایید کرد.

همچنین خواهر این زندانی عقیدتی در عربستان آزادی او را تایید کرد و گفت: من خیلی خوشحالم که این قهرمان آزادی خود را به دست آورد او در کودکی به ناحق زندانی و به اعدام محکوم شد؛اما امروز آزاد شد.

علی برادرزاده شیخ «نمر باقر النمر» روحانی شیعه‌ای است که سال 2016 در عربستان سعودی اعدام شد. علی همراه با دو شیعه دیگر کم سن و سال، سال 2012 پس از شرکت در اعتراضات علیه بی عدالتی، به اعدام محکوم شده بود.

به گفته مدافعان حقوق بشر عربستان، علی النمر در سال 2016 به همراه عموی خود و سایرین به محل اعدام برده شد اما در آن زمان این حکم علیه وی اجرا نشد.

سازمان عفو بین الملل توئیت کرد: علی النمر پس از 10 سال رنج و بازداشت توسط سعودی به اتهام شرکت در تظاهرات آنهم وقتی کودک بود، آزاد شد و در تمام این مدت شمشیر برنده برای اعدام بر گردنش بود تا اینکه حکم اعدام نوجوانان لغو شد.

این سازمان افزود: داود المرهون و عبدالله الزاهر دوستان علی النمر هنوز در زندان هستند و ما از مبارزه برای آزادی شان عدول نمی کنیم.

کمیته دفاع از حقوق بشر در جزیره العرب نوشت: آزادی النمر که وقتی 17 سال داشت بازداشت شد و 10 سال را در زندان به خاطر شرکت در تظاهرات مسالمت آمیز سپری کرد، نشانه جنایت آل سعود علیه مردم جزیره العرب و نابود کردن عمر کودکان و جوانان در زندان و محروم کردن آنان از فرصت آموزش مناسب و حیات طبیعی است.

سید جعفر العلوی نوشت: خدا را شکر که النمر سالم پس از 10 سال زندان و نگرانی از حکم اعدام نزد خانواده اش بازگشت، به خانواده اش و دوستانش در قطیف و عوامیه تبریک عرض می کنم و امیدوارم بقیه زندانیان مظلوم آزاد شوند.

پربیننده ترین خبرها