آیا تجربه تلخ قطر برای سعودی در لبنان تکرار خواهد شد؟

آیا تجربه تلخ قطر برای سعودی در لبنان تکرار خواهد شد؟
يکشنبه 9 آبان 1400 - 20:18

خبر: واکنش‌های مثبت و منفی به اظهارات قبل از وزارت قرداحی، وزیر اطلاع رسانی دولت میقاتی همچنان ادامه دارد.

تحلیل:

- اینکه سخنان قرداحی در لبنان قبل از وزارت ایشان بیان شده و در روزگار وزارتش رسانه ای و محل تبلیغات سوء علیه لبنانی‌ها قرار می‌گیرد را نبایستی فارغ از نگاه سعودی به لبنان و ناکامی سیاست‌های مستکبرانه ریاض در لبنان تفسیر کرد. در حالتی که دولت جدید لبنان بعد از 9 ماه بی دولتی در این کشور شکل گرفت و آینده ای با ثبات را برای لبنان نوید می‌داد این بهانه جویی سعودی نشان داد که ریاض ناکام از مصادره لبنان، درصدد تکمیل ناامن سازی و بی‌ثبات کردن این کشور برآمده و در حقیقت نگاه به تکمیل پروژه‌ای دارد که 2 سال پیش آن را دراین کشور کلید زد و البته به نتیجه نرسید.
- موضع قابل ستایش قرداحی در واکنش به مواضع سعودی و چند کشور محدود در حاشیه خلیج فارس از یکسو و حمایت مردم لبنان از این مواضع اصولی نشان داد که مردم لبنان استقلال و حاکمیت خود را با هیچ چیز معاوضه نمی‌کنند. فضای مجازی لبنان مملو است از هشتک‌های ترند شده‌ای که از این مواضع حمایت می‌کنند. هشتک‌هایی نظیر "بگذار و برو" و "کرامت لبنانی‌ها استعفا پذیر نیست" و ...
- در حالی که برخی از سیاستمداران سابق و برخی از مسئولان لبنانی استعفای قرداحی را راه حل برون رفت از بحران رابطه با سعودی و برخی دیگر از دول عربی معرفی می‌کنند در مقابل بسیاری از گروه‌های لبنانی در حمایت از حاکمیت لبنان در نظر دارند در صورت تشدید فشارها بر استعفای قرداحی نمایندگان خود را از ادامه حضور معاف کنند.
- واقعیت جنجال اخیر در لبنان تنها و تنها معطوف به نگاه مالکانه سعودی به این کشور است نگاهی که یکبار بشکلی ویژه خود را در ماجرای حبس نخست وزیر قانونی لبنان «سعد حریری» در ریاض نشان داد. بار دیگر در ماجرای اظهارات "شربل هبه" وزیر خارجه وقت لبنان در خصوص همراهی برخی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با داعش خود را نشان داد و بالاخره اینبار در ماجرای قرداحی خود نمایی می‌کند. در اقدامی غیر انسانی این بار سعودی ضمن فراخوانی سفیر خود در لبنان ماجرای تحریم واردات از لبنان را در شرایط سخت معیشتی حاکم بر مردم لبنان تمدید کرده است.
- اینکه در این زورآزمایی کدام یک از طرفین ماجرا کوتاه بیاید یا مجبور به کوتاه آمدن شود را بایستی منتظر ماند اما واقعیت آن است که تجربه سه سال ونیم فشار و تحریم امارات، بحرین و مصر به فرماندهی و رهبری سعودی بر قطر به هیچ نتیجه‌ای منجر نشد و سرانجام 4 کشور مذکور مجبور شدند تا هم از شرایط 13 گانه ادعاییشان کوتاه بیایند و هم درصف دستبوسی کشور کوچک قطر برای ترمیم روابط و تجدید علاقات با یکدیگر رقابت کنند.

پربیننده ترین خبرها