سخنان جدید نخست‌وزیر لبنان درباره روابط با عربستان پس از فشارهای ریاض

سخنان جدید نخست‌وزیر لبنان درباره روابط با عربستان پس از فشارهای ریاض
پنج‌شنبه 13 آبان 1400 - 15:25

پس از تشدید تنش‌های دیپلماتیک در روابط بیروت و ریاض، نخست‌وزیر لبنان مجددا به صورت تلویحی از وزیر اطلاع‌رسانی این کشور خواست که استعفای خود را اعلام کند.

العالم - لبنان

«نجیب میقاتی»‌ نخست‌وزیر لبنان، ظهر امروز (پنجشنبه)، پس از رایزنی با «میشل عون» رئیس‌جمهور این کشور در کنفرانسی مطبوعاتی در کاخ ریاست‌ جمهوری لبنان حاضر شد.

بر اساس گزارش پایگاه خبری «لبنان۲۴»، نخست‌وزیر لبنان در بخشی از اظهاراتش به تشدید تنش‌ دیپلماتیک در روابط ریاض و بیروت پرداخت و گفت: «در حالی که به دنبال اتمام بحث‌ها برای تشکیل مجدد جلسات هیأت وزیران بودیم، دولت جدید با یک امتحان جدید مواجه شد که تحت تأثیر مواضع شخصی وزیر اطلاع‌رسانی پیش از برعهده گرفتن این منصب به دشوارترین امتحان تبدیل شد».

نجیب میقاتی اضافه کرد: «اظهارات قرداحی پای لبنان را به حریم تحریم‌های عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج [فارس] کشاند. کشور با ادبیات چالشی و عناد اداره نمی‌شود بلکه با سخنانی مشترک که لبنانی‌ها را در یک مکان گرد هم آورد و آن‌ها را در راستای نجات میهنشان یکپارچه سازد، مدیریت می‌شود. کسی که فکر می‌کند می‌تواند نظر خود را با تنش کلامی به کرسی بنشاند، اشتباه می‌کند و همچنین کسانی که فکر می‌کنند می‌توانند لبنانی‌ها را به سوی گزینه‌هایی دور از تاریخشان، اصل عربی و روابط مستحکم آن‌ها در تمامی زمینه‌ها با کشورهای عربی و کشورهای حاشیه خلیج به‌ویژه عربستان سعودی بکشانند، در اشتباه هستند».

میقاتی همچنین در ادامه اظهاراتش ضمن درخواست از تمامی وزیران کابینه خود مبنی بر لزوم پایبندی به خط‌مشی‌ای که دولت آن را تعیین کرده، گفت: ما قصد داریم مسئله روابط با عربستان سعودی و کشورهای عربی حاشیه خلیج [فارس] را مطابق به صورت مسالمت‌آمیز حل کنیم».

او همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش بیان کرد: «درخواستم را از وزیر اطلاع‌رسانی تکرار می‌کنم و از او می‌خواهم که وجدان خود را قاضی قرار دهد، شرایط را بسنجد، موضعی را که باید اتخاذ شود، اتخاذ کند و منافع ملی را به شعارهای پوپولیستی ترجیح دهد».

تنش‌ اخیر میان لبنان و کشورهای حوزه خلیج فارس بویژه عربستان سعودی از آنجا آغاز شد که «جرج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در یک مصاحبه تلویزیونی که مربوط به پیش از انتصاب وی به پست وزارت است، خواهان توقف جنگ علیه یمن شد.

قرداحی در پاسخ به این سؤال که تحولات جاری در یمن را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: «تجاوز وحشیانه به یمن که هشت سال از آن می‌گذرد، باید متوقف شود. آن‌چه که یمنی‌ها انجام می‌دهند، حقوق قانونی آن‌ها در دفاع از خود است و من پایداری مردم یمن در قبال این تجاوز را ارج می‌نهم».

در پی این مصاحبه، برخی رسانه‌های لبنانی اظهارات قرداحی را بشدت مورد انتقاد قرار دادند و منابع لبنانی نزدیک به سعودی مدعی شدند، این اظهارات منجر به بحران دیپلماتیک جدید میان بیروت و ریاض خواهد شد.

عربستان سعودی و بحرین هر یک روز جمعه سفرای خود را از لبنان فراخواندند و کویت هم شنبه ضمن فراخواندن سفیر خود از لبنان، ۴۸ ساعت به کاردار سفارت لبنان فرصت داد تا این کشور را ترک کند.

وزارت خارجه کویت در بیانیه خود اعلام کرده بود که این تصمیم را به دلیل ادامه اظهارات منفی علیه سعودی و «عدم اتخاذ اقدامات مناسب جهت جلوگیری از قاچاق به کشورهای عضو شورای همکاری» گرفته است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها