عراق| دهها کشته و زخمی در درگیری تظاهرکنندگان معترض به نتیجه انتخابات با نیروهای امنیتی/ درخواست مقامات و شخصیتهای سیاسی برای حفظ آرامش+ ویدئو

جمعه 14 آبان 1400 - 16:36

خبرنگار العالم از بروز درگیری میان معترضین به نتایج انتخابات عراق و نیروهای امنیتی در بغداد خبر داد.

العالم - عراق

به گزارش العالم به نقل از برخی منابع اطلاع رسانی عراق اعلام کردند معترضین در صدد حمله به منطقه سبز بودند که در ورودی این منطقه با نیروهای امنیتی درگیر شدند. این در حالی است که خبرهایی از تیراندازی نیروهای عراق به معترضین به گوش می رسد.

گفتنی است به تظاهرکنندگان گاز اشک اور شلیک شده است.

خبرنگار العالم هم چنین از بسته شدن راههای منتهی به ورودی منطقه سبز در بغداد از سمت وزارت برنامه ریزی و پل معلق و الحارثیه و المنصور خبر داد.

نیروهای امنیتی در اطراف منطقه سبز حالت فوق العاده اعلام کردند.

گفته می شود در پی این درگیری ها دست کم دو نفر کشته و 90 نفر زخمی شده اند و نیروهای امنیتی نیز پس از آن، همه ورودی های منطقه سبز را بسته اند.

برخی گروهها؛ پیش از آغاز تنش جدید، خواهان برگزاری تظاهرات های مسالمت آمیزی با عنوان " جمعه فرصت آخر است " شده بودند.

این در حالی است که برخی شخصیتهای سیاسی در عراق معترضان به نتایج انتخابات را به آرامش و اجتناب از درگیری دعوت کردند.

نوری المالکی از تظاهرکنندگان خواست با پایبندی به قانون از بحرانی کردن شرایط دوری کنند. وی در توئیتر نوشت: از نیروهای امنیتی می خواهیم در حمایت از تظاهرکنندگان و درگیر نشدن با تظاهرکنندگان به وظیفه خود عمل کنند و استفاده از زور از هر طرف را محکوم می کنیم.

کمیته مقدماتی تظاهرات که به نتائج انتخابات اعتراض دارد نیز مصطفی الکاظمی نخست وزیر را مسئول ریخته شدن خون شهروندان دانست.

سید عمار حکیم از نهادهای قضائی عراق خواست همه شکایت ها را تا حصول نتیجه، بررسی و پیگیری کنند.

از سوی دیگر، جریان صدر اعلام کرد تنش زایی گروههای بازنده انتخابات مساله ای خطرناک است.

ستاد اطلاع رسانی امنیتی هم بستن دو پل السنک و الجمهوریه بغداد را تکذیب کرد.

شیخ قیس خزعلی رهبر گروههای اهل الحق امروز جمعه بیانیه ای درباره درگیری های رخ داده میان نیروهای امنیتی و معترضین به نتائج انتخابات عراق در منطقه سبز بغداد صادر کرد.

شیخ قیس خزعلی در این بیانیه از همه تظاهرکنندگان خواست خویشتن داری کنند و به سوء استفاده جویان برای تضییع حقوق خود فرصت ندهند.

وی از نیروهای امنیتی نیز خواست با مردم باشند و با هدف قرار دادن برادران تظاهرکننده، ابزار اجرای برنامه های پلید و غیرقانونی نباشند.

واثق الجابری تحلیلگر سیاسی عراق نیز تاکید کرد:دولت عراق و کمیساریای انتخابات به درخواست های تظاهرکنندگان مسالمت جو درخصوص نتایج انتخابات پارلمان عراق پاسخ ندادند.

وی افزود:نیروهای امنیتی عراق به تظاهرکننده های مسالمت جو شلیک کردند.

الجابری گفت: تظاهرکنندگان معترض به نتائج انتخابات پارلمانی عراق بطور مسالمت آمیز اقدام کرده و به نیروهای امنیتی حمله نکردند بلکه این نیروهای امنیتی بودند که نخست شلیک کردند.

مقتدا صدر نیز در واکنش به درگیری های امروز بغداد گفت: روا نیست تظاهرات های مسالمت آمیز برای اعتراض به نتایج انتخابات به تظاهرات های خشونت آمیز تبدیل شود. هم چنین شایسته نیست دولت در قبال تظاهرکنندگان مسالمت جو خشونت نشان دهد، زیرا تظاهرات مسالمت آمیز عقلاً و شرعاً و قانوناً جزو حقوق تضمین شده مردم است.

وی افزود به تظاهرکنندگان نیز می گویم الحشد الشعبی گروهی جهادی است و امیدوارم اعتبار آنها با چیز دیگری آلوده نشود.

رئیس جمهور عراق هم سرکوب تظاهرات مردمی در این کشور در اعتراض به نتایج انتخابات پارلمانی را «محکوم شدنی» و «تاسف بار» خواند.

برهم صالح گفت: «برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز حق مردم است. از تمامی طرف‌ها خواستار خویشتن داری هستیم. در هر حال باید مصحلت و منافع کشور در تمامی امور سنجیده شود».

ائتلاف الفتح به رهبری «هادی العامری» از فرماندهان الحشد الشعبی هم با صدر بیانیه‌ای خواستار قصاص کسانی شد که فرمان شلیک گلوله به سمت معترضان را صادر کردند.

در بیانیه الفتح آمده است: ما با شدیدترین لحن، وضعیت وحشتناک سرکوب توسط مقامات دولتی علیه تظاهرات‌کنندگان صلح‌جو را که به جعل نتیجه انتخابات اعتراض می‌کنند و در ارائه قانونی دیدگاه خود از حدود دموکراسی فراتر نمی‌روند، محکوم می‌کنیم.

ائتلاف الفتح تصریح کرد: ما از مقامات قضایی می‌خواهیم برای قصاص کسانی که فرمان تیراندازی به سمت معترضان را صادر کردند، فورا وارد عمل شوند و همه کسانی را که در شهادت و زخمی شدن این معترضان مسالمت جو سهیم بودند، مجازات کنند.

در این بیانیه آمده است: ما دولت را مسئول حفظ امنیت و جان آنها می‌دانیم و از دستگاه‌های عزیز امنیتی می‌خواهیم با برادران معترض خود همکاری کنند و ضمن پذیرش مسئولیت حفاظت از معترضان، از سلاح علیه آنها استفاده نکند.

ائتلاف تحت رهبری العامری از معترضان نیز خواست با حفظ خویشتنداری و آرامش خود شگفت انگیزترین تصاویر انضباط و دوراندیشی خود را ترسیم کنند تا به پیروزی قطعی دست یابند.

پربیننده ترین خبرها