اسب تروای امریکا برای شرق آسیا

اسب تروای امریکا برای شرق آسیا
شنبه 15 آبان 1400 - 14:01

کارشناسان سیاسی معتقدند، این موضوع که پنتاگون چارچوب مناسب برای حضور نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه را بررسی می‌کند مقدمه‌چینی برای آغاز مرحله آتی است که در قالب طرحی که پنتاگون به منظور تغییر استراتژی آمریکا درخصوص استقرار در سرتاسر جهان تدوین کرده، ارائه خواهد شد.

العالم- نظرکده

کارشناسان افزودند، آمریکا نگرانی‌هایی درباره قدرت‌گیری چین و تجمیع منابع آن در شرق آسیا دارد. تحولات جاری در خاورمیانه نشان داد که این محیط جغرافیایی دیگر برای آمریکایی‌ها خسته‌کننده و فرسایشی شده است.

به گفته کارشناسان، حضور نظامی ایالات متحده در منطقه در حال کمرنگ‌ شدن است و به سمت تاسیس اتحاد با شرق آسیا( پیمان آکوس) کرده است که شامل ایالات متحده، انگلیس، استرالیا و کانادا است که تقریبا دو ماه پیش تاسیس آن اعلام شد. از سوی دیگر، زمانی‌که پنتاگون درباره استقرار مجدد نظامیانش سخن می‌گوید این طرح در چارچوب مقدمه‌سازی برای این پیمان است؛ یعنی منابع آمریکایی به این منطقه منتقل خواهد شد.

کارشناسان افزودند، رفتار آمریکا در منطقه بهترین دلیل بر این امر است که آمریکایی‌ها رسما وارد مرحله انتقال نظامی به دیگر مناطق جغرافیایی شده‌اند و در حال حاضر به همپیمانان منطقه‌ای خود، که آنها را در آشوب ترک کرده‌اند، درباره تداوم حمایت‌شان اطمینان خاطر می‌دهند.

کارشناسان سیاسی افزودند، عقب‌نشینی آمریکا از سوریه و عراق تا پایان سال جاری انجام خواهد شد تا بستر استقرار کامل در شرق آسیا و با هدف مقابله با چین فراهم گردد.

کارشناسان تصریح کردند، اولویت اساسی دولت بایدن فرقی با دوران رئیس‌جمهور سابق، دونالد ترامپ ندارد؛ زیرا ایران بزرگ‌ترین نگرانی، و تامین امنیت رژیم صهیونیستی بزرگ‌ترین دغدغه آمریکایی است.

به باور کارشناسان، آمریکا منطقه اقیانوس آرام، اقیانوس هند و جنوب اروپا را جزو مناطق استراتژیک قلمداد می‌کند و لذا مصمم شده تسلیحات خود را در این منطقه و همچنین در جنوب دریای چین مستقر سازد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها