جزئیات جدیدی از تلاش امریکا و ترکیه برای اثرگذاری و دخالت در انتخابات عراق

جزئیات جدیدی از تلاش امریکا و ترکیه برای اثرگذاری و دخالت در انتخابات عراق
شنبه 15 آبان 1400 - 15:35

این روزها سخن درخصوص بروز پاره ای تقلب در انتخابات عراق هم محرز است و هم درحال پیگیری، درهمین حال بعضا اخباری رسانه ای می شود که با قوت از تلاش های برخی از کشورها برای تاثیر گذاری بر نتایج انتخابات عراق پیش از برگزاری ،حین برگزاری و حتی بعد از آن پرده بر می دارد.

العالم _ عراق

وب‌سایت کریدل گزارش داد با گذشت حدود یک ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق و در شرایطی که این کشور با ابهاماتی در این خصوص مواجه است، برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که کاخ سفید از رجب طیب اردوغان -- رئیس‌جمهور ترکیه -- خواسته بود به یک ائتلاف متشکل از گروه‌های سُنی کمک کند.
از استقرار سرورهای انتخاباتی عراق در امارات، بروز نقص های فنی پرتعداد در دستگاههای شمارش آرا و قطع ارتباط برخی ازاین سیستمها با ماهواره دریافت کننده اطلاعات که بگذریم، عدم تطابق آرای کامپیوتری با آرایی که به شکل دستی شمارش می شوند و... تنها برخی از شواهدی است که بروز تقلب و تخلف در این انتخابات را یادآور می شود.
در حالی که نتایج انتخابات و بررسی شکایت ها و رسیدگی به تقلب ها و تخلفات در این انتخابات در جریان است یک منبع مطلع که البته خواست هویتش فاش نشود، گفت: پیش از انتخابات اخیر در عراق، معاون رییس جمهور امریکا در تماسی تلفنی از اردوغان خواسته است تا ضمن دعوت از دو رهبر مهم جریان سنی عراق یعنی "الحلبوسی" و"الخنجر" آنان را در مقابل جریان شیعی بسیج و متحد کند. در مقابل این درخواست اردوغان پذیرش این تقاضا را منوط به سرمایه گذاری 15 میلیارد دلاری امارات به دستور امریکا و در ترکیه مشروط کرده و با ارسال هواپیماهای اختصاصی رهبران دو جریان سنی را به ترکیه دعوت کرده است.
اگر چه عمق تفاوت دیدگاههای دو رهبر جریان سنی با یکدیگر آنقدر زیاد بوده است که تلاش های اردوغان را ناکام گذاشته است، اما تاملی در این رویداد از عمق تلاش امریکا برای اثرگذاری در عراق خبر می دهد.
به نظر می رسد درسایه دریافت اخبار و گزارش هایی از این دست، تحلیلگران و آشنایان به مسائل عراق حق داشته باشند نسبت به وعده امریکا مبنی برخروج از عراق در پایان سال جاری میلادی نیز به دیده تردید بنگرند.
اطلاعاتی که به طور اختصاصی در اختیار وب‌سایت کریدل قرار گرفته حکایت از آن دارد که مقامات ارشد کاخ سفید سفر این دو فرد را به ترکیه برنامه‌ریزی کرده بودند. مقامات آمریکایی امیدوار بودند اردوغان بتواند الحلبوسی و الخنجر را برای تشکیل یک ائتلاف سنی در مقابل احزاب شیعه قانع کند.
این وب سایت نیز تقاضای اردوغان از کاخ سفید برای سرمایه گذاری 15 میلیارد دلاری در ترکیه را تایید می کند.
این منابع می‌گویند پس از آنکه کاخ سفید با درخواست اردوغان موافقت کرد، وی جت‌هایی شخصی برای انتقال مستقیم الحلبوسی و الخنجر به ترکیه، به عراق فرستاد. اما اردوغان در این امر ناکام ماند و نتوانست برای اجرای فرمان واشینگتن، رهبران سنی را متحد کند.

پربیننده ترین خبرها