نخست وزیر سوئد استعفا داد

نخست وزیر سوئد استعفا داد
پنج‌شنبه 20 آبان 1400 - 12:14

نخست وزیر سوئد برای هموار کردن مسیر برای هم حزبی اش در مسیر تصدی نخست وزیری آینده این کشور بعد از هفت سال استعفای خود را تقدیم رئیس پارلمان کرد.

العالم - اروپا

به گزارش روزنامه "تاگس اشپیگل"، "استفان لوفون"، نخست وزیر سوئد بعد از هفت سال از سمت نخست وزیری این کشور استعفا داد. این سوسیال دموکرات 64 ساله روز چهارشنبه درخواست استعفای خود را به آندریاس نورلن، رئیس مجلس این کشور ارائه کرد.

این اقدام "لوفون" اقدامی غافلگیر کننده نبود و وی در ماه آگوست هم اعلام کرده بود که از سمت ریاست حزب سوسیال دموکرات و در نهایت از سمت نخست وزیر کناره گیری خواهد کرد.

وی هفته پیش ریاست حزبش را به "ماگدالنا اندرسون"، وزیر اقتصاد و دارایی به عنوان جانشین خود برای تشکیل دولت جدید ارائه داد.

لوفان با این اقدام خود می خواهد به اندرسون این فرصت را بدهد که قبل از انتخابات پارلمانی بعدی در اواخر تابستان سال 2022 موقعیت بهتری برای خود ایجاد کند.

لوفان تا زمان نهایی شدن انتخاب نخست وزیر بعدی وظایف این سمت را بر عهده خواهد داشت. اندرسون برای انتخاب در سمت نخست وزیر آینده به رای اکثریت پارلمان نیازدارد. وی ابتدا باید سایر احزاب را متقاعد کند که با این مسئله مخالفت نکنند. در صورت موفقیت وی اولین نخست وزیر زن در این کشور عضو اتحادیه اروپا خواهد بود.

سوسیال دموکرات ها سال هاست در سوئد مشترکا با سبزها در یک دولت اقلیت بر سوئد حکومت می کنند. لوفان از اکتبر 2014 نخست وزیر این کشور است.

وی در تابستان 2021 در جریان یک بحران بزرگ دولتی از سمت خود استعفا داد و البته چند روز بعد مجددا به عنوان نخست وزیر این کشور انتخاب شد.

انتظار می‌رود این هفته در پارلمان سوئد دولت ائتلافی جدید که توسط حزب سوسیال دموکرات و حزب سبز تشکیل خواهد شد به رای گیری گذاشته شود.

حزب مرکز نیز اعلام کرده که از اندرسون حمایت خواهد کرد.

تسنیم

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها