العالم ـ ایران ـ اقتصادی
این محموله از مبدا امارات وارد بندر شهید رجایی شد و پس از ۸ روز از مرز بازرگان به ترکیه رسید.
پیش از این طی این مسیر از بندر شارجه تا بندر مرسین ترکیه ۲۰ روز طول میکشید. به دنبال افزایش چشمگیر نرخ جهانی ترانزیت دریایی و قیمت اجاره کانتینر فرصتی کم نظیر برای نقش آفرینی ایران در ترانزیت منطقه بوجود امده است.
موقعیت جغرافیایی ایران قابلیت اتصال کشورها و مناطق مختلف جهان را داشته و میتواند نقش ترانزیتی ویژه ای در تجارت بینالمللی ایفا کند.
در چنین شرایطی، مجدداً موقعیت برای احیای ترانزیت ایران فراهم شده و فرصت بازیابی اثرگذاری اقتصادی-راهبردی کشور در اقتصاد جهانی محیا است. عبور کالای تجاری سایر کشورها از ایران میتواند عوائد اقتصادی و راهبردی متعددی به همراه داشته باشد.
هم اکنون برخی کریدورها از خاک ایران فعالیت میکنند. در این بین افغانستان و عراق جزو کشورهای اصلی طرف ترانزیت ایران هستند. سایر کشورها مانند ترکیه، امارات، ترکمنستان و برخی کشورهای آسیای میانه نیز مشتریان ترانزیت ایران را تشکیل میدهند. در این بین توسعه ترانزیت ایران و راه اندازی کریدورهای جدید کار بزرگی است که در ماههای اخیر سرعت بیشتری نسبت به قبل گرفته است.
در تابستان گذشته اولین محموله صادراتی کاغذ که به صورت ریلی از فنلاند راهی هند شده بود از ایران عبور کرد. همچنین ماه گذشته دو کامیون پاکستانی کالای صادراتی پاکستان به ترکیه را از طریق ایران ترانزیت کردند.
این کریدور که موسوم به ITI است ظرفیت بالایی برای نقش آفرینی در ترانزیت منطقه دارد. این محموله که حاوی لاستیک دوچرخه و منسوجات بود مسیر یک ماهه از طریق دریا را به واسطه ایران در حدود ۱۰ روز طی کرد. با این وجود رویههای دست و پاگیر پایانههای مرزی ایران باعث بوجود آمدن مشکلاتی برای این دو کامیون شد که با وساطت مستقیم مسئولان بلندپایه گمرک مرتفع گردید.