سخنگوی دولت ترکیه: از لیبی خارج نمی‌شویم

سخنگوی دولت ترکیه: از لیبی خارج نمی‌شویم
يکشنبه 23 آبان 1400 - 17:09

سخنگوی دولت ترکیه از تداوم حضور نظامیان و مزدوران این کشور در لیبی باوجود انتقادهای گسترده خبر داد.

العالم - ترکیه

در حالیکه شمارش معکوس برای برگزاری انتخابات در لیبی آغاز شده است ترکیه اعلام کرده که نیروهای خود را از این کشور واقع در شمال آفریقا بیرون نخواهد آورد.

به نوشته وبگاه «لیبیا ریویو» «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد که حضور نظامی کشورش در لیبی به توافق با دولت لیبی مرتبط است. وی از لقب قرار دادن نیروهای خارجی مستقر در لیبی به عنوان «مزدور» اعتراض کرد.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در ادامه حضور نظامی کشورش در لیبی را «نیروی برقرار کننده ثبات» توصیف کرد. «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در روزهای گذشته از ترکیه و روسیه خواسته بود تا نیروهای خود را بدون تاخیر از لیبی خارج کنند. ماکرون خاطرنشان کرد که حضور آنها ثبات و امنیت در کشور و کل منطقه را تهدید می‌کند.

این در حالی است که فرماندهی کل ارتش ملی لیبی از اخراج ۳۰۰ مزدور خارجی از مناطق تحت کنترل خود خبر داده است.

«آنگلا مرکل» سرپرست صدر اعظم آلمان نیز جمعه گذشته گفت که ترکیه همچنان درباره خارج کردن نیروهایش از لیبی تردید دارد، اما روسیه اعلام کرده که آماده حمایت از خروج همزمان نیروهایش از لیبی است.

وی که در کنفرانس حمایت از لیبی در پاریس صحبت می‌کرد، گفت: «ترکیه همچنان تردیدهایی در این زمینه دارد اما روسیه اعلام کرد که این موضوع به صورت همزمان قابل انجام است.»

سرپرست صدر اعظمی آلمان اضافه کرد که انتخابات ۲۴ دسامبر در لیبی نقش تعیین کننده‌ای خواهد داشت و هماهنگی‌ها باید به گونه‌ای باشد که در نهایت نتیجه انتخابات مورد قبول باشد.

پیشتر نهاد موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» (وابسته به معارضان) مدعی شده بود که سازمان اطلاعات ترکیه ۳۳۰ تن از مزدوران خود را در سوریه، به لیبی اعزام کرده است. همزمان با اعزام این تعداد شبه‌نظامی به لیبی، آن دسته از مزدورانی که پیش از این به لیبی اعزام شده و اکنون خواستار بازگشت به سوریه بودند نیز راهی کشورشان شدند.

به گفته منابع محلی، این افراد سوار بر اتوبوس با عبور از گذرگاه «حوار کلس» در ادلب وارد ترکیه شدند تا از آن‌جا راهی لیبی شوند. همزمان یک هواپیمای نظامی نیز ۲۰۰ مزدور سوری را از لیبی به ترکیه باز می‌گرداند. در چهار روز گذشته ۴۲۰ تن از این افراد از لیبی به سوریه بازگشته‌اند.

ترکیه به واسطه گروهک‌های تحت امر خود در دو منطقه عملیاتی «شاخه زیتون» و «سپر فرات» در شمال و شمال شرق سوریه اقدام به جذب نیرو برای اعزام به لیبی می‌کند.

هرچند از میزان و شدت این اعزام‌ها با کاهش تنش در لیبی کاسته شده و در تاریخ پنجم اکتبر اولین گروه از این شبه‌نظامیان به سوریه به تعداد ۳۰۰ نفر به سوریه بازگشتند. طبق گزارش‌های خبری، تعداد مزدوران سوری وابسته به ترکیه در لیبی به حدود ۷۰۰۰ نفر می‌رسد. هر کدام از این شبه‌نظامیان به طور متوسط ماهانه ۲۵۰۰ لیر ترکیه (۳۰۰ دلار) حقوق دریافت می‌کنند.

پربیننده ترین خبرها