ائتلاف نوری المالکی: کارکنان کمیساریای انتخابات تغییر کند سپس آراء بازشماری شود

ائتلاف نوری المالکی: کارکنان کمیساریای انتخابات تغییر کند سپس آراء بازشماری شود
پنج‌شنبه 27 آبان 1400 - 19:04

سخنگوی ائتلاف دولة القانون گفت که این ائتلاف مخالف بررسی شکایتهای انتخاباتی توسط کارکنان کنونی کمیساریای انتخابات است.

العالم - عراق

در ادامه تردید برخی احزاب سیاسی در صحت شمارش آراء انتخابات اخیر عراق، ائتلاف سیاسی «دولة القانون» به ریاست نوری المالکی نخست وزیر پیشین عراق گفت که موضع این ائتلاف درباره شمارش دستی آراء انتخابات این کشور تغییر نکرده است.

«بهاء الدین النوری» سخنگوی این ائتلاف به پایگاه خبری المعلومه گفت که اگر کارکنان کمیساریای انتخابات عراق تغییر نکنند، دولة القانون شمارش دستی و کلی آراء را قبول ندارد.

«بهاء الدین النوری» تأکید کرد که این ائتلاف حتی مخالف بررسی شکایت‌های انتخاباتی توسط این کارکنان است و باید این مسئله پس از تغییر کارکنان صورت گیرد.

وی خاطر نشان کرد، کارکنان کنونی کمیساریا، صلاحیت برقراری عدالت را ندارند.

پنجم آبان‌ماه جاری، کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق از آغاز بازشماری دستی آرا با حضور نمایندگان احزاب سیاسی در بیش از دو هزار حوزه اخذ رأی در سراسر این کشور خبر داده بود.

با اعلام نتایج انتخابات پارلمانی عراق که دهم اکتبر جاری (۱۸ مهرماه) برگزار شد، شماری از احزاب و ائتلاف‌های سیاسی به نتیجه اعلامی اعتراض کردند و از دستکاری در نتایج این انتخابات سخن گفتند.

شماری از شهرهای عراق نیز شاهد تظاهرات‌های متعدد در اعتراض به این نتایج است و معترضان خواستار شمارش دستی کلیه آراء هستند؛ زیرا معتقدند که در شمارش الکترونیکی آراء، دستکاری صورت گرفته است.

شمارش آرا در انتخابات عراق به صورت الکترونیک انجام شد، اما کمیساریای عالی مستقل انتخابات در روز انتخابات نیز اعلام کرد به منظور اطمینان از نتایج شمارش الکترونیک، آراء برخی مراکز را به قید قرعه به صورت دستی شمارش خواهد کرد و با شمارش الکترونیکی آراء مقایسه خواهد کرد. پس از شمارش دستی آراء در این شعب اخذ رأی، کمیساریا از انطباق کامل شمارش آرای دستی و الکترونیکی خبر داد. امری که با اعتراض مجدد ائتلاف‌های‌ سیاسی و طرفداران آن‌ها همراه شد.

برخی سیاستمداران عراقی نیز با تایید نفوذ امارات، انگلیس و آمریکا در انتخابات اخیر این کشور، فرضیه دستکاری و دخالت این طرف‌های خارجی در نتایج انتخابات پارلمانی اخیر را تایید می‌کنند.

فارس

پربیننده ترین خبرها