العالم - ایران / علمی
صلاحیت و برنامههای یوسف نوری گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت آموزش و پرش صبح امروز یکشنبه (7 آذرماه 1400) در مجلس شورای اسلامی بررسی شد.
نهایتا وکلای ملت در این نشست با استماع نظرات موافقان و مخالفان این گزینه پیشنهادی دولت، برنامههای وی را تایید و به او برای تصدی وزارت آموزش و پرورش اعتماد کردند.
جزئیات بیشتر از نشست بررسی صلاحیت وزیر آموزش پرورش را در ادامه می توانید مشاهده کنید:
موافقت کمیسیون آموزش مجلس با صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات را درباره برنامه و صلاحیت «یوسف نوری» وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را قرائت کرد و گفت: وزارت آموزش و پرورش بزرگترین و حساسترین وزارتخانه است. مدیریت نظام تعلیم و تربیت و مدیریت یک میلیون فرهنگی امری حساس است.
نماینده مردم آمل در مجلس با بیان اینکه نیاز امروز جامعه عملیاتی شدن سند تحول آموزش و پرورش است، اظهار داشت: مدیریت آموزش و پرورش باید لزوم تحول در این وزارتخانه را درک کرده و در راستای ارتقای وزارتخانه اقدام کند.
حاجیپور با اشاره به بررسی صلاحیتهای وزیر پیشنهادی در کمیسیون آموزش و تحقیقات، گفت: استعلام مدارک تحصیلی وی شامل کاردانی علوم تربیتی، کارشناسی برنامه ریزی علوم تربیتی، کارشناسی ارشد مدیریت دولتی و دکترای مدیریت گردشگری کودک مورد تأیید وزارت علوم و نهادهای مختلف قرار گرفت.
وی افزود: همچنین بنیاد شهید ۵۵ ماه حضور وی در جبهه و ۵ درصد جانبازی وزیر پیشنهادی را تأیید کرد.
نیک بین نماینده مخالف: وزیر پیشنهادی برنامهاش برای مقابله با مافیای کنکور را اعلام کند
حجتالاسلام جواد نیکبین نماینده مردم کاشمر در مخالفت با «یوسف نوری» با اشاره به اینکه چند سوال جدی درباره برنامه «یوسف نوری» برای چالشهای حوزه آموزش و پرورش دارم، عنوان کرد: اولین موضوع این است که وزیر پیشنهادی برای مافیای کنکور که سالانه چند برابر بودجه آموزش و پرورش در آن هزینه جابجا میشود و کشور را میبلعد چه برنامهای دارد؟
نیکبین ادامه داد: برنامه شما برای چاپ کتب درسی و حذف مافیای کتب درسی چیست؟ وزارتخانههای مختلف هر کدام به نوعی با تعارض منافع مواجه هستند؛ برنامه شما برای تعارض منافع در حوزه آموزش و پرورش چیست؟
وی اظهار کرد: برنامه شما برای تبعیض ساختار یافته در حوزه آموزش و پرورش چیست؟ مهمترین موضوع در آموزش و پرورش همین موضوع تبعیضی است که به شکل ساختار یافته این حوزه را دربرگرفته است.
غضنفرآبادی نماینده موافق: «نوری» برای اجرای کامل رتبهبندی معلمان برنامه دارد
حجتالاسلام موسی غضنفرآبادی نماینده مردم بم در موافقت با «یوسف نوری» اظهار کرد: نیروی انسانی مستعد و کارآمد مهمترین ظرفیت کشور است. آموزش و پرورش پایه علمی، فرهنگی و پیشرفت کشور است که اگر خوب عمل کند بخش زیادی از مشکلات کشور حل خواهد شد.
غضنفرآبادی گفت: آقای نوری با توجه به سوابق درخشانی که دارد، میتوانند در تراز آموزش و پرورش کار کنند. ایشان مسئول پرورشی ایران در دو کشور قطر و بحرین بود همچنین نماینده قرارگاه سازندگی خاتم در دولت بوده و سوابق درخشان دیگری نیز دارد.
نماینده مردم بم گفت: آقای یوسف نوری رزومه موثر در جبهه داشته و برنامههای خوبی برای آموزش و پرورش دارند و اجرای سند تحول بنیادین و اجرای کامل رتبهبندی معلمان و استفاده از حداکثر بودجه برای تحقق برنامهها از جمله برنامههای ایشان است.
نوروزی نماینده موافق: «نوری» از جنس آموزش و پرورش است
حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم در موافقت با وزیر پیشنهادی، گفت: به برکت انقلاب، بیش از ۹۵ درصد جمعیت کشور باسواد هستند. امروز تعداد آموزشگاههای کشور از ۵۰ هزار به ۱۵۰ هزار آموزشگاه رسیده است؛ ۳۶۰۰ مدرسه شبانهروزی، ۱۶ هزار مدرسه نمونه دولتی، ۶۰ هزار مدرسه عشایری و ۱۴ هزار مدرسه شاهد در کشور وجود دارد.
وی افزود: زمانی آموزش و پرورش در اختیار کارگزاران سازندگی بود، ۱۶ سال نیز جبهه دوم خرداد و تدبیر و امید در این وزارتخانه حکمرانی کردند و برخی اسناد را به این وزارتخانه تحمیل نمودند.
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید فردی از جنس آموزش و پرورش مدیریت این وزارتخانه را در دست بگیرد، وزیر پیشنهادی را از جنس آموزش و پرورش خواند.
نوروزی گفت: وظیفه نوری، ارتقاء معیشت فرهنگیان، اجرای قانون رتبهبندی معلمان، مدرسهمحوری و مهارتآموزی دانشآموزان و وظیفه مجلس، تدوین قوانین و مقررات برای کمک به وزیر آموزش و پرورش است.
چنارانی نماینده مخالف: چالشهای آموزش و پرورش عمیق است / برنامههای «نوری» عملیاتی نیست
هاجر چنارانی در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۷ آذر ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش فردی فرمایشی نیست و بنده مخالفتی با شخص وی ندارم بلکه باید بگویم برنامههای یوسف نوری عملیاتی نیست.
وی بیان کرد: بنده فرزند شهید هستم و با مدرک دکتری هنوز از آموزش و پرورش حقوق دریافت میکنم و میزان حقوق بنده ۸ میلیون تومان است. این در حالی است که ۶۰ نماینده مجلس به اسم معلم وارد آموزش و پرورش شدند اما الان از وزارتخانههایی چون نفت و اقتصاد حقوق دریافت میکنند.
نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: لایحه رتبه بندی معلمان یکی از مطالبات اصلی فرهنگیان است که باید عملیاتی شود و وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید بگوید برای اجرای دقیق این لایحه چه برنامههایی دارد.
چنارانی با بیان اینکه چالشهای آموزش و پرورش بسیار عمیق و چند وجهی است، گفت: آقای نوری! آیا تصمیم به نوآوری در وزارت آموزش و پرورش دارید؟ آیا از زمانی که به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس معرفی شدید، با متخصصان حوزه علم و تربیت جلسه گذاشتید؟ اینطور نبود و شما فقط یک توئیت زدید.
وی متذکر شد: صندوق ذخیره فرهنگیان مشکلات مالی زیادی دارد و این در حالی است که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش زمانی عضو این صندوق بود و باید بگوید چه برنامهای برای حل مشکلات این بخش دارد.
زنگنه نماینده موافق: «یوسف نوری» اقتصاد آموزش و پرورش را میشناسد
محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در موافقت با رای اعتماد به وزیر پیشنهادی، گفت: ضروری است فردی در آموزش و پرورش در مسند مدیریتی قرار گیرد که علاوه بر نگاههای تربیتی و آموزش ی، نگاههای اقتصادی دقیقی داشته باشد. امروز کسی را میخواهیم که اقتصاد آموزش و پرورش را بشناسد و با تامین منابع مالی، نظامهای برنامه و بودجه آشنا باشد.
وی با بیان اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان مشکل دارد، افزود: نوری عضو هیئت امنای این صندوق است. مشکل ما در اقتصاد آموزش و پرورش عدم آشنایی مدیران با اقتصاد تعلیم و تربیت است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی انتقادات مخالفان وزیر پیشنهادی مبنی بر اینکه وی سالها از وزارت آموزش و پرورش دور بوده است، گفت: در این مدت نوری در هلدینگ های اقتصادی بنیاد شهید و قرار گاه خاتم خدمت کرده است. ارتباط با این نهادها، توانمندیهای اقتصادی مدیران را رشد میدهد.
زنگنه با بیان اینکه نوری با اقتصاد آموزش و پرورش آشنایی دارد، گفت: آشنایی مدیران عالی با اقتصاد آموزش و پرورش مهم است. تمرکز بر اقتصاد مردمی محور برنامههای وزیر پیشنهادی است.
وی تصریح کرد: باید اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان تغییر کند این صندوق با هلدینگ های اقتصادی متفاوت است و از مسیر خود خارج شده است. باید نهادهای مالی در این راستا تقویت شوند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: نوری با سوابقی که در حوزه آموزش و پرورش و امور مالی دارد، میتواند این وزارتخانه را کمک کند.
نوری وزیر پیشنهادی: «تربیت» در نظام جمهوری اسلامی برنامه نیست بلکه هدف است
یوسف نوری در جلسه رأی اعتماد اظهار داشت: به فضل الهی در گام دوم انقلاب اسلامی جهشی به سمت تمدن نوین اسلامی داریم که باید نسل تمدن ساز را پرورش دهیم.
وی افزود: ما نیازمند آن هستیم که اهداف متعالی را از عرش به فرش بیاوریم، تصور بنده بر این است که تا زمانی که نتوانیم نمونه عینیت یافته انسان تراز انقلاب اسلامی را پیش روی نظام تعالی و تربیت قرار دهیم اهداف ما ناتمام خواهد ماند.
نوری بیان کرد: امروز خداوند الگوی تربیتی را در مقابل ما مسئول سند تحول بنیادین آموزش و پرورش قرار داده است که باید نمونه آن را مشاهده کنیم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش ما باید دانش آموزانی با شاخصههای علمی در زمینههای مختلف تربیت کند که ماحصل آن شهید احمدی روشن و شهید رضایی نژادی باشد که تربیت یافته همین مدرسهها بودند.
وی ادامه داد: تحقق چنین آموزش و پرورشی دور از دسترس نیست، به شرط آنکه از بن دندان معتقد باشیم که مدرسه ما میتواند مدرسه تربیتی شهید سلیمانی باشد.
نوری بیان کرد: جایگاه آموزش و پرورش را متأسفانه به یک مسئله درون سازمانی تقلیل دادهایم که باید این نگرش تغییر کند و با نگاه ملی به آن نگاه کنیم و میدان داری آن برعهده وزارت آموزش و پرورش است، اگر تربیت انسان مجاهد را شاه بیت آموزش و پرورش میدانیم این وزارتخانه را باید در قله قرار دهیم. کشورهای پیشرفته دنیا آموزش و پرورش را در اولویت قرار داده است که چراکه از این نهاد با ایجاد ارزش افزوده میتواند به تولید کمک کند.