تحلیلی بر مذاکرات وین؛ مذاکره کنندگان غربی بدون اراده

تحلیلی بر مذاکرات وین؛ مذاکره کنندگان غربی بدون اراده
شنبه 13 آذر 1400 - 18:28

برخی کارشناسان بر این باورند که مذاکرات وین به مانع برخورد کرده زیرا مذاکره کنندگان اروپایی و آمریکایی، در این مذاکرات از خود اراده ای نداشتند از سوی دیگر برخی ناظران معتقدند که این مذاکرات موفق بوده و نشانه آن، خشم "اسرائیل" است. 

العالم-نظرکده

پژوهشگران سیاسی بیان می دارند که هیئت ایرانی مذاکره کننده آمادگی خود برای بازگشت به تعهدات برجام را اعلام کرده است، مشروط بر اینکه تمامی تحریم ها علیه ایران برداشته شود. اما عدم استقلال فرانسه، انگلیس و آلمان در تصمیم گیری، مانعی بر سر راه مذاکرات است.

به عقیده پژوهشگران، طرف آمریکایی مذاکرات به نوبه خود فاقد اراده است و تصمیم گیری آن، تحت تاثیر فشارهای رژیم صهیونیستی و برخی دولت های خلیج فارس است.

نویسندگان سیاسی بر این باورند که آمریکا خود را تحت فشار می بیند. زیرا معادله قدرتی که ایران ایجاد کرده، واشنگتن را وادار به توافق می کند. آمریکا پیش از این درصدد از بین بردن فرصت ها در برجام بود اما اکنون دیگر قادر به توقف روند برجام نیست و امور دیگر به اراده آن پیش نمی رود.

پژوهشگران خاطرنشان می کنند که آمریکا از توسعه صنعتی و اقتصادی ایران بیش از دست یافتن آن به بمب هسته ای بیمناک است، چرا که ایران با داشتن انرژی هسته ای به قدرت صنعتی بزرگی بدل خواهد گشت. اکنون آمریکا از تعلیق روند پیشرفت هسته ای ایران در مانده و می داند که اروپا فارغ از موضع آمریکا، به دنبال منافع خود در مذاکرات هسته ای هستند.

کارشناسان مسائل ژئوپلیتیک معتقدند که شکل گیری این مذاکرات اسرائیلی ها را بر آن داشت که با نگرانی در پایتخت کشورهای دیگر پرسه زده و برای خنثی کردن این مذاکرات دست به دروغ پراکنی بزنند.

کارشناسان ژئوپلیتیک تاکید می کنند که در مذاکرات، آمریکا تصمیم گیرنده نهایی نیست و این، پدیده ای جدید در مذاکرات هسته ای است. ایران با همه طرف ها مذاکره می کند و همه منافعی دارند که خواهان حفظ آنها از طریق توافق با ایران هستند.

پربیننده ترین خبرها