دیدار امیرقطر و ولیعهد سعودی؛ روابط دوجانبه و مسائل منطقه محور مذاکرات

دیدار امیرقطر و ولیعهد سعودی؛ روابط دوجانبه و مسائل منطقه محور مذاکرات
پنج‌شنبه 18 آذر 1400 - 12:58

«شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر در دیدار با سفر «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی که برای نخستین بار به دوحه سفر کرده است، درخصوص روابط دوجانبه ، راه های تقویت همکاری های و مهم ترین مسائل منطقه ای با وی گفت و گو کرد.

العالم - عربستان سعودی

محمد بن سلمان ولیعهد سعودی چهارشنبه شب وارد دوحه پایتخت قطر شد؛ این نخستین سفر بن سلمان به دوحه پس از تنش‌ دیپلماتیک عربستان به همراه سه کشور دیگر عربی (امارات متحده عربی، بحرین و مصر) با قطر است.

همزمان با حضور بن سلمان در دوحه، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در توییتی نوشت که روابط و همکاری برادرانه میان عربستان و قطر بر پایه های استوار و سرنوشت مشترک بنا شده است.

خبرگزاری آناتولی در این باره نوشت که توییت امیر قطر پس از آن منتشر شد که وی و ولیعهد سعودی در ششمین نشست شورای هماهنگی و همکاری دو کشور و همچنین نشست دو نفره در دوحه شرکت کرده بودند.

امیر قطر در توئیت خود پس استقبال از سفر ولیعهد عربستان به کشورش افزود که «برادر محمد خوش آمدی به قطر.»

آل ثانی اظهار کرد که امروز با برادرم، شاهزاده محمد بن سلمان، راه‌های تقویت همکاری‌ها میان دو کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادم و هر دو بر تمایل مشترک برای حمایت از امنیت و ثبات در منطقه تاکید کردیم.

ششمین نشست شورای هماهنگی قطر و عربستان چهارشنبه شب در دوحه پایتخت قطر برگزار شد و پس از آن امیر قطر و ولیعهد سعودی در نشستی دوجانبه شرکت کردند.

سران شورای همکاری خلیج فارس در چهل و یکمین نشست خود که ۱۶ دی ۹۹ در شهر «العُلا» با هدف آشتی و مصالحه میان اعضا به میزبانی عربستان برگزار شد، با امضای توافقنامه و صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که به اختلاف های خود با «دوحه» پایان دادند.

بحران روابط میان عربستان در کنار مصر، امارات، و بحرین با قطر از ۱۵ خرداد ۹۶ آغاز شد.

عربستان و سه کشور دیگر از همان زمان با زدن اتهام های گوناگون به دوحه از جمله حمایت از تروریسم، روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با قطر قطع و دوحه را محاصره زمینی، دریایی و هوایی کردند.

قطر نیز با رد اتهام های مطرح شده از سوی همسایگان عرب خود و مصر، آن‌ها را به کوشش برای دست‌اندازی به حاکمیت قطر و تسلط بر منابع آن متهم کرد.

از زمان آغاز آشتی، عربستان سعودی و قطر بازگشایی گذرگاه های مشترک، تبادل دیدار و تماس میان مقامات و همچنین مبادله سفیران برای اولین بار از سال ۲۰۱۷ را از سر گرفته اند.

قطر سومین ایستگاه سفر بن سلمان به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است، وی روز دوشنبه وارد مسقط، پایتخت عمان شد و سه شنبه به ابوظبی پایتخت امارات سفر کرد.

چهل و دومین نشست شورای همکاری خلیج فارس اواخر دسامبر جاری در عربستان سعودی برگزار خواهد شد.

سفر ولیعهد سعودی یک روز پس از آن آغاز شد که «فیصل بن فرحان»، وزیر امور خارجه کشورش، یکشنبه ۵ پیام کتبی «ملک سلمان» پادشاه سعودی را به سران قطر، امارات، کویت، بحرین و سلطان نشین عمان تحویل داد.

خبرگزاری های کویت و قطر روز یکشنبه گزارش دادند که این پیام ها شامل دعوت از سران برای شرکت در نشست آتی اعضای شورای همکاری خلیج فارس در اواخر ماه جاری میلادی است.

در همین حال خبرگزاری آلمان دوشنبه گذشته به نقل از منابع خود در ریاض که نام شان را فاش نکرد، نوشت که سفر دوره ای بن سلمان حول محور تقویت همکاری و هماهنگی میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در تمامی زمینه ها و مسائل مورد اهتمام مشترک در منطقه تمرکز خواهد یافت.

بر اساس این گزارش ، منابع یاد شده بررسی پرونده هسته ای و موشکی ایران را به عنوان یکی از برجسته ترین مسائل موجود در دستور کار سفر دوره ای ولیعهد سعودی به کشورهای یاد شده برشمردند.

همچنین در این سفر امکان حل و فصل فراگیر بحران یمن بر اساس طرح خلیج فارس و مکانیزم اجرایی آن و دستاوردهای کنفرانس گفت وگوی فراگیر ملی یمن و قطعنامه شماره ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

ناظران سیاسی معتقدند که بی نتیجه ماندن جنگ یمن برای ریاض و سنگینی کردن هزینه های گزاف آن بر دوش رهبران سعودی باعث شده تا ولیعهد سعودی دست به دامن کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شود و به نظر می رسد ادامه یافتن بحران یمن انگیزه اصلی و یا دستکم به عنوان یکی از انگیزه های اصلی سفر ولیعهد سعودی به کشورهای یاد شده به شمار می رود.

شورای همکاری خلیج فارس شامل ۶ کشورعربستان سعودی، قطر، امارات، بحرین، کویت و سلطان نشین عمان در سال ۱۹۸۱ میلادی تشکیل شده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها