حکم دادگاه عالی انگلیس مبنی بر استرداد آسانژ به آمریکا

حکم دادگاه عالی انگلیس مبنی بر استرداد آسانژ به آمریکا
جمعه 19 آذر 1400 - 16:27

با پیروز شدن دولت آمریکا در دادگاه تجدیدنظر در انگلیس، احتمال استرداد «جولیان آسانژ» بنیان‌گذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس به آمریکا بیشتر شد.

العالم - آمریکا

دولت ایالات متحده امروز (جمعه) پیروز دادگاه تجدید نظر در دادگاه عالی لندن برای استرداد جولیان آسانژ به ایالات متحده شد و قاضی تصمیم دادگاه بدوی مبنی بر جلوگیری از استرداد را لغو کرد.

لرد قاضی «تیموتی هولروید» در جلسه روز جمعه اعلام کرد: «دادگاه درخواست تجدیدنظر را می‌پذیرد.»

در ماه ژانویه، یک قاضی بریتانیایی حکم داد که جولیان آسانژ بنیان‌گذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس نباید به ایالات متحده مسترد شود، زیرا این احتمال وجود دارد که او در زندان آنجا خودکشی کند.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، اگر این شهروند ۵۰ ساله استرالیایی در دادگاهی در آمریکا به اتهام جاسوسی مجرم شناخته شود، با حبس ابد روبرو خواهد شد.

این تصمیم راه را برای استرداد آسانژ باز می‌کند، اما وکلای مدافع او حق تجدیدنظرخواهی از حکم دادگاه استیناف را دارند. «استلا موریس» نامزد آسانژ این حکم را اشتباهی بزرگ خواند و گفت: ما در اولین فرصت ممکن نسبت به این تصمیم درخواست تجدیدنظر خواهیم کرد.

وکلایی که آمریکا را نمایندگی می‌کنند حکم اولیه را رد کرده و مدعی شده بودند که آسانژ هیچ سابقه بیماری روانی جدی و پایداری ندارد و هیچ مدرکی دال بر تلاش او برای آسیب رساندن به خود وجود ندارد.

دولت آمریکا همچنین به لندن اطمینان داده که آسانژ می‌تواند هر حکم زندانی را که در دادگاه ایالات متحده دریافت می‌کند، در استرالیا سپری کند.

آسانژ با ۱۷ مورد اتهام جاسوسی و یک اتهام سوءاستفاده از رایانه به دلیل انتشار هزاران پرونده نظامی و دیپلماتیک توسط ویکی‌لیکس، از جمله فیلم‌هایی که جنایات جنگی ایالات متحده در عراق را افشا می‌کند، مواجه است. در صورت محکومیت، این روزنامه‌نگار و فعال با ۱۷۵ سال زندان مواجه خواهد شد.

مدافعان آسانژ، تلاش برای محاکمه وی را حمله به آزادی مطبوعات می‌دانند و ده‌ها روزنامه‌نگار برجسته، سازمان‌‌های حقوق بشری و آزادی‌های مدنی می‌ترسند که تلاش برای زندانی کردن او ممکن است مورد آزمایشی برای محاکمه هر روزنامه‌نگار یا سازمان رسانه‌ای باشد.

آسانژ پیش از این نزدیک به یک دهه با نوعی حبس مجازی روبرو بوده است. وی در ژوئن ۲۰۱۲ در سفارت اکوادور در لندن پناه گرفت و پس از درخواست از سوی مقامات سوئدی برای بازجویی در مورد اتهامات جنسی (که بعداً لغو شد) درخواست پناهندگی دیپلماتیک کرد. وی پس از هفت سال زندگی در این سفارتخانه، از آوریل ۲۰۱۹ به اتهام نقض وثیقه در زندان بلمارش انگلیس به سر می‌برد.

«نیلز ملزر» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور شکنجه اخیراً در برنامه شبکه «راشا تودی» گفت، جولیان آسانژ از بنیان‌گذاران سایت افشاگر ویکی‌لیکس، بیمار روانی نیست و مشکلات روانی او تنها نتیجه آزاری است که در انزوا متحمل می‌شود.

ملزر در پاسخ به سوالی درباره احتمال مرگ آسانژ گفت اگر وی به دلیل وضعیت سلامتی نامناسب خود در زندان فوق امینتی بلمارش لندن بمیرد، این یک تراژدی خواهد بود و افزود: اگر او در زندان بمیرد عملاً تا حد مرگ شکنجه شده است. این واقعیت است و من اغراق نمی‌کنم.

این مقام سازمان ملل گفت که او در ماه مه ۲۰۱۹ همراه با تیمی از متخصصان پزشکی در پشت میله‌های زندان آسانژ را ملاقات کرد و افزود: همه ما مستقل از یکدیگر در آن زمان به این نتیجه رسیدیم که زندگی او در خطر است. وضعیت روحی و جسمی وی از آن زمان وارد یک مارپیچ نزولی شده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها