گزارش نیویورک تایمز از تنش در روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی در باره ایران

گزارش نیویورک تایمز از تنش در روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی در باره ایران
شنبه 20 آذر 1400 - 10:47

نشریه نیویورک تایمز گزارش داده که روابط رژیم صهیونیستی و آمریکا درباره ایران و بر سر ادامه مذاکره با تهران دچار تنش شده است.

العالم ـ آمریکا

این نشریه آمریکایی در تازه ترین گزارش خود خاطرنشان کرده که روابط تل آویو و واشنگتن شاهد تنش درباره ایران است.

بنابر گزارش الجزیره، نیویورک تایمز خاطرنشان کرده که بنی گانتز، وزیر جنگ اسرائیل با نگرانی از دستیابی به یک توافق ناقص با ایران در وین، واشنگتن را ترک کرده است.

خبرهای منتشر شده حاکی است که در این گزارش همچنین آمده است که گفت وگوی تلفنی میان آنتونی جی. بلینکن وزیر خارجه آمریکا و نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل شاهد اختلاف نظر درباره ایران بوده است.

در گزارش نیویورک تایمز آمده است برخلاف شروع امیدوارکننده رابطه دولت نفتالی بنت و جو بایدن، ادامه مذاکرات با ایران همزمان با پیشرفت‌های هسته‌ای این کشور، به نگرانی مقام‌های اسرائیلی درباره رویکرد نرم آمریکا در قبال ایران منجر شده است.

این گزارش می افزاید که وزیر جنگ اسرائیل و رییس موساد، هفته گذشته هنگام ترک واشنگتن با نگرانی از اشتیاق آمریکا به احیای برجام بازگشته اند، که احتمالا به توافق با ایران منجر شود.

بنی گانتز که هفته گذشته به نیویورک سفر کرده بود، امیدوار بود با گفتگو درباره مانور مشترک نظامی دو کشور، رویکرد سختگیرانه‌تری را نسبت به عواقب شکست مذاکرات بازگشت به برجام ترسیم کند. اما در نهایت آنچه از مقام‌های آمریکایی به صورت علنی شنیده شد پایبندی به دیپلماسی بود.

نیویورک تایمز نوشته است درز محتوای جلسه جیک سولیوان مشاور امنیت ملی آمریکا با رهبران نظامی و امنیتی آمریکا در 25 اکتبر، که این هفته در برخی رسانه‌ها مطرح شد، از سوی مقام‌های آمریکایی، عامدانه و برای کاهش نگرانی‌های اسرائیل در آستانه سفر بنتی گانتز بوده است.

به گزارش نیویورک‌تایمز، عده ای از مقام های آمریکایی معتقدند که حملات علیه فعالیت های هسته ای ایران کمکی به جلوگیری از پیشرفت آن نکرده و تهران را به تسریع بیشتر فعالیت هایش متقاعد کرده است.

بنابر این گزارش پیش از سفر بنی گانتز به واشنگتن، نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، گفتگوی تلفنی پرحرارتی انجام دادند که حاکی از اختلاف آشکار در رویکرد و نگاه دو طرف نسبت به ارزش احیای برجام است. نخست وزیر اسرائیل در این گفتگوی تلفنی به آنتونی بلینکن گفته که ایران می‌خواهد با افزایش درصد غنی‌سازی خود از آمریکا باج بگیرد و هیچ مقام آمریکایی و اسرائیلی دلش نمی‌خواهد کسی باشد که از رسیدن ایران به غنی‌سازی لازم برای تولید تسلیحات هسته‌ای خبر بدهد.

نیویورک تایمز به نقل از مقام‌های مطلع از این گفتگوی تلفنی نوشته است هر دو طرف از نتیجه این گفتگوی تلفنی ناخرسند بوده‌اند.

در همین حال پایگاه خبری و تحلیلی آنلاین نور نیوز نزدیک به شورای عالی امنیت ملی گزارش داد که هم‌زمان با آغاز دور دوم مذاکرات جدید وین، تعاملات مثبت و سازنده‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز شده است. از سوی دیگر به جعل اخبار هدف‌مند از سوی صهیونیست‌ها در خصوص اقدامات ایران برای غنی‌سازی ۹۰ درصدی اشاره و خاطرنشان کرد که این رژیم با اقدامات خود فضای غیر واقعی و مخدوشی را در مورد فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران ایجاد کرد و اخبار مذاکرات وین را نیز تحت‌الشعاع خود قرار داد که دیپلماسی فعال ایران و گفتگوی مستمر و نزدیک با طرف‌های اروپایی، چین و روسیه در کنار تعامل مثبت ایران با آژانس، وفق تعهدات پادمانی، خیلی زود ابهامات را از میان برد و جعلی بودن ادعاهای مطرح شده را اثبات کرد.

پربیننده ترین خبرها