وزیر خارجه هند: تحریم‌های آمریکا بر پروژه چابهار ایران بی‌تأثیر بوده است

وزیر خارجه هند: تحریم‌های آمریکا بر پروژه چابهار ایران بی‌تأثیر بوده است
شنبه 20 آذر 1400 - 11:05

سابرامانیام جایشانکار می‌گوید پروژه چابهار بدون تأثیرپذیری از تحریم‌های آمریکا پیش رفته است.

العالم - ایران

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از رویترز، سابرامانیام جایشانکار، وزیر خارجه هند می‌گوید تحریم‌های آمریکا تاثیری بر پروژه بندر چابهار ایران نداشته و این بندر فعال است.

وی در پاسخ به سوال یک نماینده پارلمان این کشور درباره تأثیر تحریم‌های آمریکا بر پروژه چابهار ایران گفت هند طبق تعهدات خود پروژه چابهار را توسعه داده و تاکنون ۳.۲ میلیون تن کالا از این بندر تحویل ایران داده شده است.

تابستان پارسال، ایران قرارداد ۱.۶ میلیارد دلاری توسعه خط آهن چابهار تا زاهدان با شرکت‌های هندی را لغو کرد. ایران علت این امر را تعلل شرکت‌های هندی در توسعه این پروژه عنوان کرده بود.

به گفته جایشانکار، تاکنون شش جرثقیل بزرگ در بندر چابهار توسط شرکتهای هندی نصب شده و حتی پارسال از این بندر، ۷۵ هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان منتقل شد.

آمارهای وزارت اقتصاد هند نشان می‌دهد که صادرات این کشور به ایران در ۱۰ ماه ابتدایی ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل نصف شده و به حدود یک میلیارد دلار رسیده است، اما صادرات ایران به هند با رشدی ۵۱ درصدی به ۳۴۶ میلیون دلار افزایش یافته است.

در دور مشابه قبل از تحریمها در سال ۲۰۱۸، صادرات ۱۰ ماهه ایران به هند ۱۳.۵ میلیارد دلار و وارداتش ۲.۴ میلیارد دلار بود.

جایشانکار در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه یکی از اهداف پروژه بندر چابهار ارسال کالاهای هندی از ایران به افغانستان و آسیای مرکزی بوده و آیا قراردادی با آنها بسته شده است، گفت هند تنها با ایران قرارداد دارد و قرارداد سه‌جانبه‌ای میان ایران، هند و کشور دیگری امضا نشده است.

پربیننده ترین خبرها