آمریکا و تثبیت نرم جایگاه نیروهایش در شرق سوریه

آمریکا و تثبیت نرم جایگاه نیروهایش در شرق سوریه
سه شنبه 23 آذر 1400 - 16:27

شمال شرق سوریه صحنه هیاهوی سیاسی و امنیتی و نظامی و اخلاقی به رهبری آمریکاست که لحظه ای دست از تجاوز به مقدرات ملت سوریه برنمی دارد.

العالم - تحلیل روز

کاری که آمریکا می کند تجاوز علنی و روزانه به این بخش از خاک سوریه است که آخرین قربانی این تجاوز شهادت سه غیر نظامی به ضرب گلوله اشغالگران آمریکایی در هنگام فرود چتربازان اشغالگر در شهر البصیره در حومه دیر الزور در جنوب شرق کشور است که با کمک عناصر مسلح قسد، منازل و اراضی کشاورزی مردم را زیر آتش بی هدف گرفتند و سه شهروند از یک خانواده را به شهادت رساندند.

این دومین بار در یک ماه است که اشغالگران اقدام به پیاده سازی چترباز در این منطقه می کنند. این عملیات همزمان با تحرکات آمریکا در منطقه شامل تقویت حضور لوجستیکی اجرا شده است.

آمریکا با اجرای رزمایش های نظامی از جمله در میدان نفتی کونیکو و العمر، در حال تقویت حضور نظامی خود در شرق سوریه است، این کشور در این عملیات از تانک های برادلی استفاده کرده است و همزمان با اجرای رزمایش در حومه دیر الزور، رزمایش هایی را هم در اطراف پایگاه التنف با همکاری عناصر مسلح موسوم به "مغاویر الثوره" و با شرکت نیروی هوایی خود، اجرا کرده است.

همچنین رزمایش هایی را هم در منطقه ابوخشب واقع در مثلث استان های حسکه، رقه و دیر الزور انجام داده است. همزمان خودروهای نظامی آنها هر روز در حال رفت و آمد به عراق هستند.

منابع آگاه گفته اند آمریکایی‌ها به طور مخفیانه و با همکاری قسد، اقدام به انتقال تجهیزات جنگی و نظامیان خود به داخل سوریه کرده‌اند.

منابع اختصاصی هم به شبکه خبری العالم گفته اند که قسد همزمان با انتقال تجهیزات نظامی آمریکا از فرودگاه خراب الجیر به داخل شهرک رمیلان، همه مسیرهای تجاری در شهرک معبده و شهرک رمیلان در حومه شرقی قامشلی را بسته اند تا شرایط مناسب برای انتقال غیر قانونی تجهیزات آمریکایی به جنوب حسکه تا پایگاههای اشغالگران در دیر الزور را فراهم کنند.

منابع آگاه گفته اند نیروهای آمریکایی همزمان با نزدیک شدن به زمان خروج خود از عراق، به طور مخفیانه اقدام به انتقال تجهیزات نظامی خود از عراق به سوریه می کنند.

آمریکا از اجرای این قبیل تاکتیک های نظامی و امنیتی، اهداف متعددی را دنبال می کند از جمله در سطوح استراتژیک بلندمدت می کوشند به هر ترتیب مانع رشد و تقویت ارتباطات جغرافیایی و سیاسی و اقتصادی بین کشورهای محور مقاومت شوند.

تحرکات شتابنده آمریکا برای انتقال مخفیانه نظامیان و تجهیزاتش از عراق به سوریه طبیعتا با حمایت از نیروهای قسد همراه است و در واقع اقدامی پیشدستانه برای تقویت و تثبیت آرام موقعیت نیروهای خود در شرق سوریه است.

از سوی دیگر وزارت جنگ این کشور نیز حدود 170 میلیون دلار را برای تقویت امنیتی و نظامی قسد تخصیص داده است که این هم خود گواهی بر این مدعاست. از این گذشته می توان به سرمایه گذاری های این کشور در بخش آموزش و حمایت از معلمان و دانش آموزان و نیز اردوگاه های آوارگان است. همه این اینها بخشی از جنگ نرم آمریکاست که در درازمدت دنبال می شود. این تحریکات پس از آن صورت می گیرد که این کشور متقاعد شده است که حضور و نفوذش در منطقه به دلیل مبارزات ارتش سوریه و محور مقاومت و خنثی سازی فشارهای واشنگتن بر دولت سوریه، به واپسین روزهای خود رسیده است.

تبدیل شدن آمریکا و متحدانش به قدرت درجه 2 منطقه و منجحصر شدن تأثیر و نفوذ آن بر منطقه، مقابله با نقشه های این کشور را به موفقیت نزدیک تر می کند و ارتش این کشور را به همراه بازوهای اقتصادی و امنیتی اش وادار به عقب نشینی هر چه سریعتر از منطقه می کند آنهم بدون اینکه نتیجه ای به دست آورده باشد.

  • حسام زيدان

پربیننده ترین خبرها