العالم - زلال قرآن
فطرت الهی انسان بوسیله نور ذاتی خود استعداد تشخیص حق از باطل (علم از جهل) را دارد که این استعداد سرمایه اولیه و ریشه اصلی فرا گیری علم در وجود آدمی است، این نور فطری و استعداد ذاتی در بدو خلقت انسان بدلیل بالقوّه بودن، در ظلمت قرار دارد ولی آمادگی و شایستگی پذیرش علوم حقّه (علوم دینی) را دارد، و از آنجا که این نور فطری با علوم حقّه هم سنخ است، هر گاه در پرتو آن علوم قرار گیرد تقویت می شود و به کمال می رسد، و اعمال منبعث از آن عمل صالح خواهد بود.
ولی اگر در معرض علوم باطله قرار گیرد بدلیل هم سنخ نبودن با آنها زمینه های کمال این نور فطری از بین می رود و زیر بار سنگین و خردکننده آثار گناهان و سیئات حاصل از آنها مدفون خواهد شد.