واکنش آلمان و فرانسه به تشدید تنش در روابط با مسکو

واکنش آلمان و فرانسه به تشدید تنش در روابط با مسکو
دوشنبه 29 آذر 1400 - 02:47

وزیران دفاع فرانسه و آلمان به تشدید تنش در روابط غرب با روسیه واکنش نشان داده و خواستار گفت وگوی صمیمانه با مسکو شدند.

العالم - اروپا

فلورنس پارلی وزیر دفاع فرانسه روز شنبه در مصاحبه با روزنامه ژورنال دو دیمانش اعلام کرد که کشورهای غربی در صورت تشدید تنش روسیه با اوکراین می‌توانند به لحاظ سیاسی مسکو را منزوی کنند اما با این حال پاریس خواهان بازگشت به جنگ سرد با روسیه نیست.

پارلی در ادامه تاکید کرد که برای جلوگیری از بازگشت به جنگ سرد با روسیه، طرفین باید آرامش را حفظ کنند.

وی اشاره داشت که پاریس علاقه به حفظ گفت‌وگو با مسکو که در سال ۲۰۱۹ توسط امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه آغاز شد را دارد.

وزیر دفاع فرانسه با تشریح مواضع بیشتر اروپا در قبال قضیه تنش بین روسیه و اوکراین، افزود: یک گفت‌وگوی باز و صمیمانه با روس‌ها داریم، زیرا باید قادر به انتقال مسائل به یکدیگر باشیم.

کریستین لامبرشت وزیر دفاع آلمان نیز روز یکشنبه اعلان کردکه اعضای ناتو متمایل به گفت‌وگو درباره درخواست‌های ارائه شده روسیه هستند اما به این کشور اجازه دیکته مواضع به ناتو یا متحدانش را نمی‌دهد.

اظهارات لامبرشت در جریان سرکشی وی از نیروهای آلمانی مستقر در لیتوانی صورت گرفت؛ نیروهای آلمانی که به عنوان بخشی از ابتکار ناتو برای بازداشتن روسیه از انجام تهاجم نظامی پس از الحاق کریمه در سال ۲۰۱۴ در لیتوانی حضور یافتند.

ارویداس انوساوسکاس وزیر دفاع لیتوانی که همتای آلمانی خود را در جریان این بازدید همراهی می‌کرد درخواست‌های روز جمعه روسیه مبنی بر جدایی اعضای ناتو را رد کرد.

وزیر دفاع لیتوانی پس از این با انتشار یک پیام در صفحه توئیتر خود گفت: ما باید تصریح کنیم که روسیه هیچ حقی برای تعیین اینکه اعضای ناتو چگونه رفتار کنند، ندارد.

ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو نیز درخواست روسیه درباره اینکه اوکراین و گرجستان از ناتو جدا شوند را رد کرد.

گرجستان هم‌اکنون عضو ناظر ناتو است و بزودی عضو دایمی این اتحاد خواهد شد. تمامی تجهیزات نظامی و سلاح‌های گرجستان در راستای پیوستن به ناتو توسط این نهاد بروز شده‌اند. همچنین تفلیس سالانه رزمایش‌های زیادی را با ناتو و کشورهای عضوش برگزار می‌کند.

در همین حال، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در گفت و گوی تلفنی با آنالنا بربوک وزیر امور خارجه جدید آلمان خواستار توقف گسترش ناتو به شرق و ارائه تضمین های امنیتی به روسیه در این مورد شد.

وزیر خارجه روسیه در بخش مربوط به مسائل بین المللی این رایزنی تلفنی، به ضرورت ارائه تضمین های امنیتی به صورت تعهد حقوقی برای عدم گسترش ناتو به شرق و خودداری این سازمان از استقرار زیرساخت های خود در نزدیکی مرزهای روسیه اشاره کرد.

لاوروف در ادامه اقدامات دولت اوکراین در مورد مناقشه در شرق این کشور را تشریح کرد و با انتقاد از آن، رفتار کیف را غیرمسئولانه خواند که هیچ علاقه‌ای برای اجرای توافقنامه مینسک به منظور حل و فصل مناقشه در منطقه دونباس از خود نشان نمی دهد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها