جوانان سعودی بین زندان وهابیت و دام سرگرمی های لجام گسیخته

جوانان سعودی بین زندان وهابیت و دام سرگرمی های لجام گسیخته
دوشنبه 29 آذر 1400 - 23:05

محمد بن عبدالوهاب جد طایفه آل الشیخ اولین کسی بود که مذهب وهابیت را، البته با کمک شمشیر محمد بن سعود، در شبه جزیره عربستان ترویج کرد. خنده دار است که سرنوشت این مذهب به دست نواده اول او ترکی آل الشیخ رئیس هیئت سرگرمی عربستان، و نواده دوم او محمد بن سلمان آل سعود ولیعهد عربستان افتاده است.

العالم-کشکول

خاندان آل سعود در اتحاد تاریخی بوجود آمده میان محمد بن عبدالوهاب و محمد بن سعود دست بالا را داشتند، چرا که عناصر قدرت در چنگال ابن سعود بود. پس از آن نیز هنگامی که تاج و تخت به محمد بن سلمان بیست ساله رسید، وی احساس کرد تا وقتی نهاد وهابیت در حکومت تاثیر دارد و شاهزادگان آل سعودی هستند که سن و سال بیشتری از او دارند، راه حکمرانی برایش هموار نخواهد شد، لذا درصدد خلاصی از هردوی اینها برآمد.

بن سلمان ابتدا به قدرت شیوخ وهابی پایان داد و فعالیت هیئت امر به معروف و نهی از منکر را محدود کرد تا از این طریق جوانانی را که از خفقان وهابیت به ستوه آمده بودند، به سوی خود بکشاند. پس از آن نیز هر کسی را که در حکومت رقیب خود می دانست، به بهانه های مختلف راهی زندان کرد.

زمانی که جوانان سعودی اکثریت مردم را تشکیل می دادند، بن سلمان تلاش کرد با سیاستِ باز بیشتر به آنها نزدیک شود. او ترکی آل شیخ یکی از نوادگان محمد بن عبدالوهاب را مامور این کار کرد و او را به ریاست هیئت سرگرمی عربستان منصوب نمود. آل شیخ با استفاده از صلاحیت های گسترده ای که از بن سلمان دریافت کرده بود، درهای عربستان را به روی گروه های موسیقی و رقص گشود و جشنواره های پر سر و صدای مختلط برپا نمود و اقدام به افتتاح دیسکو، کازینو و بارهای شراب کرد.

باید گفت که ملت عربستان قربانی اجداد و نوادگان آل شیخ و آل سعود هستند. اجداد، مکتب بسته وهابیت را که قرائت تحریف شده و اشتباهی از دین برحق اسلام است، به آنها تحمیل نموده و بذر تمامی گروه های تکفیری در سراسر جهان را کاشتند. امروز نیز نوادگان، انحطاط و زوال اخلاقی غرب زده خود را بر این مردم تحمیل می کنند و به بهانه تفریح، تمامی خطوط قرمز را زیر پای می گذارند.

از مهم ترین نمادهای سستی اخلاقی در سیاستِ بازی که ترکی آل شیخ در پیش گرفته، جشنواره "موسم ریاض" است. در این جشنواره، مراسم رقص و موسیقی مختلط برپا می شود که حتی در کشورهای شناخته شده به آزادی نیز از ده ها سال پیش برپا نشده است. کنشگران سعودی با مشاهده این تحولات، زنگ خطر را به صدا درآورده و به جوانان نسبت به انحرافات اخلاقی و عقیدتی که آنها را تهدید می کند، هشدار دادند.

از صبح امروز دوشنبه هشتگ "موسم ریاض باید تعلیق شود" در صدر هشتگ های ترند شده عربستان در توییتر قرار گرفت. کنشگران فضای مجازی، خشم خود را نسبت به رفتارهای ناپسندی که در جشنواره مذکور مشاهده شد، ابراز کردند. هزاران کاربر نیز تصاویر شرکت کنندگان در این مراسم را منتشر کردند که در آن، دختران و پسران جوان با صدای کَر کننده موسیقی و لباس های شرم آوری مشغول رقصیدن بودند. کاربران تاکید کردند که چنین فعالیت هایی با آداب و سنت های ملت عربستان ناسازگار است.

بسیاری از ناظران انگشت اتهام را به سوی برپا کنندگان این جشنواره گرفتند و این اقدامشان را هدر دادن پول و پشت کردن به دین و سنت ها توصیف کردند، دین و سنتی که جامعه عربستان هنوز هم بدان پایبند است.

به باور برخی دیگر نیز چنین تجمع فشرده ای آن هم در سایه انتشار کرونا و جهش های جدید آن، اقدام عاقلانه ای نیست. آنها از مراجع ذیربط خواستند که پیش از انتشار مجدد و گسترده کرونا، هرچه سریع تر این فعالیت ها را متوقف کنند.

پربیننده ترین خبرها