ریابکوف: روسیه پیش شرط آمریکا را درباره تضمین های امنیتی نمی پذیرد

ریابکوف: روسیه پیش شرط آمریکا را درباره تضمین های امنیتی نمی پذیرد
پنج‌شنبه 2 دی 1400 - 18:10

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو هر گونه پیش شرط ازسوی آمریکا برای ارائه تضمین های امنیتی به روسیه را نمی پذیرد.

العالم ـ اروپا

سرگئی ریابکوف مذاکره کننده ارشد موشکی و هسته ای روسیه در مصاحبه با نشریه «حیات بین المللی» ارگان وزارت امور خارجه روسیه که روز پنجشنبه منتشر شد، گفت: ما خواهان رسمیت یافتن فوری توافق های پیشنهادی هستیم که به تازگی به طرف آمریکایی ارائه شده است.

وی افزود: اگر آمریکا به عنوان پیش شرط، خواسته هایی را از روسیه در مورد انجام اقداماتی در قلمرو خود مطرح کند یا برای خوشایند اوکراین چنین درخواستی را بکنند، مسکو نخواهد پذیرفت.

معاون وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: در چنین شرایطی (مطرح شدن پیش شرط از سوی آمریکا) طرف روسی به این نتیجه خواهد رسید که آمریکا اراده سیاسی برای حصول توافق ندارد و از تمام وقایع به عنوان پوششی برای سیاست های خود درجهت تسخیر نظامی اوکراین و برخی کشورهای دیگر برای اهداف ضدروسی استفاده می کند.

ریابکوف خاطرنشان کرد: این وضعیت ما را بر آن داشت تا پیشنهاد تضمین های امنیتی را مطرح کنیم. در این وضعیت مسئولیت بدتر شدن اوضاع که بنظر ما اجتناب ناپذیر است بر عهده طرف آمریکایی و هم پیمانان این کشور قرار می گیرد.

وزارت امور خارجه روسیه پیشتر پیش نویس توافقنامه‌هایی بین روسیه و ایالات متحده در مورد تضمین‌های امنیتی و توافقنامه اقدامات لازم برای تضمین امنیت فدراسیون روسیه و کشورهای عضو ناتو را به طرف آمریکایی تحویل داد.

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: در این رابطه مسکو از واشنگتن دعوت می کند در آغاز مذاکرات برای ارائه تضمین های امنیتی تعلل نکند و در انتظار پاسخ مشخصی در این رابطه از آمریکا است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز به تازگی اعلام کرد که مسکو برای بررسی نگرانی های امنیتی واشنگتن امادگی دارد اما هنوز در این مورد پیشنهادی دریافت نکرده است.

به گزارش ایرنا، لاوروف روز سه شنبه در نشست مطبوعاتی در مسکو گفت: روسیه برای مذاکره در مورد تضمین های امنیتی و نگرانی های متقابل آمریکا آمادگی دارد ولی در این مورد نامه ای دریافت نکرده است.

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به گفت و گوی اخیر یوری اوشاکوف دستیار امور بین المللی رئیس جمهوری روسیه و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا خاطرنشان کرد که طرف آمریکایی در این نشست که مربوط به مذاکرات روسیه و آمریکا بود اعلام کرد که نگرانی هایی (در مورد اقدامات احتمالی روسیه در اوکراین) دارد.

مقامهای روسیه می گویند که ناتو و آمریکا در سالهای آخر فروپاشی شوروی به میخاییل گورباچف رئیس جمهوری این کشور وعده داده بودند که به سوی شرق گسترش نیابد اما در سه دهه اخیر خلاف وعده خود عمل کرده است.

روسیه همینک از آمریکا و ناتو می خواهد تا تسلیحات و زیرساخت های خود را در قلمرو اوکراین و گرجستان مستقر نکنند و از عضویت این دو کشور در پیمان ناتو خودداری کنند و تضمین های امنیتی نیز در این رابطه مطرح شده است و در غیر این صورت مسکو پاسخ نظامی می دهد.

پربیننده ترین خبرها