دبیرکل سازمان ملل خواستار برگزاری انتخابات لیبی در شرایط مناسب شد

دبیرکل سازمان ملل خواستار برگزاری انتخابات لیبی در شرایط مناسب شد
جمعه 3 دی 1400 - 09:46

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل خواستار برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در لیبی در شرایط مناسب شد.

العالم - آمریکا

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل شامگاه پنجشنبه به وقت محلی این مطلب را به اشاره به اعلامیه ۲۲ دسامبر کمیسیون عالی ملی انتخابات لیبی در مورد تعیین تاریخ جدید انتخابات توسط مجلس نمایندگان این کشور برای دور اول انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد.

دبیر کل سازمان ملل از ۲.۸ میلیون نفر مردم لیبی که برای رای دادن ثبت نام کرده اند، قدردانی کرد و گفت: احترام به خواست مردم ضروری است.

گوترش تاکید کرد انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در لیبی باید در شرایط مناسب با هدف پایان روند انتقال سیاسی و انتقال قدرت به نهادهای منتخب دموکراتیک برگزار شود.

دبیر کل سازمان ملل با اشاره به توصیه کمیسیون عالی ملی انتخابات لیبی به مجلس نمایندگان این کشور، از تعهد مستمر این نهاد به روند جاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در لیبی استقبال کرد.

کمیته نظارت بر انتخابات پارلمانی در لیبی به دلیل غیر ممکن بودن برگزاری انتخابات در موعد مقرر استعفا کرد تا برگزاری آن در ۲۴ دسامبر (۳ دی ماه) با تردیدهای جدی روبه رو شود.

به گزارش تلویزیون العربی قطر، کمیته نظارت بر انتخابات پارلمانی در لیبی اعلام کرد که برگزاری انتخابات در موعد مقرر امکان پذیر نیست.

انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی لیبی در شرایطی روند خود را پشت سر می‌گذارد که به نوشته رسانه ها، با نزدیک شدن زمان انتخابات، تنش در این کشور افزایش یافته است.

در نتیجه موضوعات مبهمی چون برگزاری و یا عدم برگزاری انتخابات، نحوه جریان روند انتخابات، تعیین حوزه‌های انتخابات و تثبیت نامزدها، از دغدغه های اصلی است. طرفین در لیبی با احساس نگرانی از فشارهای خارجی و بحران مشروعیت، خواهان برگزاری انتخابات هستند، اما اینکه برگزاری انتخابات تحت کدام شرایط ،‌هنوز نامعلوم است.

شورای عالی دولت لیبی چندی پیش به دنبال تحصن معترضان به روند جاری انتخابات در این کشور مقابل ساختمان کمیسیون عالی انتخابات، پیشنهاد داد که به دلیل تداوم اختلاف‌ها میان احزاب رقیب و نیز مداخلات خارجی، انتخابات ریاست جمهوری از روز ۲۴ دسامبر، به ماه فوریه موکول شود.

«عمر بوشاح» معاون رئیس شورای دولت لیبی دو هقته پیش در جریان کنفرانس مطبوعاتی در طرابلس به تنش‌ و نبود اعتماد میان احزاب و نیز مداخلات خارجی اشاره کرد و هشدار داد، شرایط موجود تمام روند سیاسی را تشدید خواهد کرد. او گفت که بهتر است انتخابات ریاست جمهوری نیز در ماه فوریه و همزمان با انتخابات پارلمانی در لیبی برگزار شود.

پس از آن‌که دادگاه استیناف طرابلس محرومیت «سیف‌الاسلام قذافی» و «خلیفه حفتر» از نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری لیبی را لغو کرد، اختلاف‌ها بر سر موعد انتخابات از یک سو و نگرانی‌ها از محکم شدن جا پای طرفهای خارجی در این کشور از سوی دیگر، دولت موقت لیبی را با چالش مواجه کرده است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها