زلال قرآن (105):

رعایت تقوای الهی چه نتیجه ای برای انسان دارد؟

رعایت تقوای الهی چه نتیجه ای برای انسان دارد؟
سه شنبه 7 دی 1400 - 12:12

با تامل در قرآن کریم، در این مطلب پاسخ این سوال را جستجو خواهیم کرد که رعایت تقوای الهی چه نتیجه ای برای انسان دارد؟

العالم - زلال قرآن

1 - بخش دوم آیه 2 و آیه 3 سوره مبارکه طلاق:
«... وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا . وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا»

ترجمه: (...آن که از خداوند [اطاعت کند و از محرّماتش] بپرهیزد خداوند برای او راهی [جهت بیرون ‌رفتن از مشکلات و تنگناها] قرار می‌دهد‌ . و او را از جایی که گمان نمی‌برد روزی می‌دهد، کسی که بر خدا توکل کند خداوند او را بس است، همانا خداوند [با قدرت بی‌نهایتش] کارش را [به انجام] می‌رساند، مسلّماً او برای هر چیزی اندازه‌ای قرار داده است)

2 – آیه 29 سوره مبارکه انفال:
« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقَانًا وَيُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ »

ترجمه: ( ای مؤمنان! اگر تقوای الهی پیشه کنید خداوند بصیرتی ویژه جهت تشخیص [حق از باطل] برای شما قرار می‌دهد، وگناهانتان را محو می ‌کند، و شما را می ‌آمرزد، خداوند دارای احسانی بزرگ است‌).
وعده حق خداوند رحمان این است که اگر انسان ها به درستی و با جمع شرایط لازم تقوای الهی را رعایت کنند، خداوند هم به فضل و کرم خویش بصیرت عنایت می فرماید و گناهان آنها را می بخشد و ابواب رحمت واسعه خود را به روی آنها می گشاید و با خارج کردن آنها از هر مضیقه و گرفتاری، از رزق لایحتسب و بی انتهای خود برخوردارشان می سازد، و اگر تقوای الهی را با توکل ( که اوج اعتماد به خداوند است) تکمیل کنند تمام امور زندگی آنها را کفایت می فرماید.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها