آیا آزادسازی الیتمه کمر عربستان را خواهد شکست؟

آیا آزادسازی الیتمه کمر عربستان را خواهد شکست؟
چهارشنبه 8 دی 1400 - 12:31

پس از سقوط "الیتمه" واقع در حومه الجوف و مشرف به نجران به دست نیروهای صنعا و انتقال نبرد به عمق عربستان، ذخایر عظیم نفتی آن که سال ها توسط عربستان غارت می شد و یمنی ها اجازه بهره برداری از آن را نداشتند، به دست صنعا افتاد.

العالم-نظرکده

به باور ناظران، حکومت عربستان همواره پس از شکست در میدان های نبرد یمن، تلاش می کند که این شکست را با جعل موضوعی خاص یا طوفان رسانه ای دروغینی جبران کند.

ناظران تاکید کردند که عربستان از این هجمه های ساختگی و حملات رسانه ای هیچ سودی نخواهد برد.

ناظران خاطرنشان می کنند: ترکی المالکی سخنگوی ائتلاف متجاوز، سخنانی دروغین را بر زبان راند که حتی یک کودک را هم فریب نمی دهد. او می خواست با این ادعاها افکار عمومی عربستان را تحت تاثیر قرار دهد، زیرا افکار عمومی به این باور رسیده که عربستان شکست سختی در یمن خورده است. لذا حکومت این کشور تلاش می کند که با سرکوب داخلی، از تبعات شکست خود جلوگیری کند.

ناظران افزودند: عمق شکست عربستان در یمن در شرایطی آشکار می شود که این حکومت تلاش می کند آن را یک پیروزی قلمداد کند، درحالیکه شهروندان سعودی موشک های بالستیک و پهپادهای صنعا و تشییع کشته شدگان نظامی عربستان را با چشم خود می بینند.

ناظران درخصوص سقوط منطقه الیتمه به دست نیروهای صنعا خاطرنشان می کنند: ریاض به مدت 60 سال این منطقه را خط قرمز خود می دانست، چرا که ذخایر عظیمی از نفت در این منطقه وجود دارد و یمن سالهاست که اجازه استخراج نفت آن را ندارد. حال با سقوط آن، صنعا می تواند از منابع طبیعی این منطقه بهره برداری کند.

به گفته ناظران در نبرد مأرب نیز تحولاتی درحال وقوع است که اگر رسانه ها آن را پوشش دهند، حکومت عربستان به دلیل آخرین شکست خود در نبرد شمال یمن، در خطر سقوط قرار خواهد گرفت.

برخی مسئولان یمن به نوبه خود اظهار داشتند که نیروهای صنعا بخصوص بعد از آزادسازی الیتمه در حومه الجوف و مشرف به نجران به سمت مرزهای عربستان، همچنان درحال پیشروی در خاک یمن هستند.

این مسئولان تاکید کردند که رژیم سعودی در یمن وارد باتلاق شده و خروج از این باتلاق برای آن دشوار است لذا به بهانه‌هایی متوسل می‌شود و ادعا می‌کند که ایران در یمن مداخله می‌‌کند و طرف‌های دیگری نیز در یمن حضور دارند که از انصارالله و ارتش و کمیته‌های مردمی حمایت و پشتیبانی می‌کنند.

تحلیلگران بر این باورند که رسانه های سعودی، همان رسانه هایی هستند که در اولین روزهای تجاوز به یمن به صورت اغراق آمیزی از نابودی یمن آن هم طی چند هفته سخن می گفتند.

تحلیلگران اظهار می دارند: نتیجه تجاوز سعودی به یمن برای همه آشکار شده است. محمد بن سلمان به محض اینکه ولیعهد عربستان شد طی یک ماجراجویی حساب نشده وارد این جنگ شد و از ابتدا مشخص بود که با شکست روبر خواهد گشت. عربستان اکنون نیز از همان کارشناسان اوایل جنگ در رسانه های خود استفاده می کند و البته اظهارات آنها برای افکار عمومی داخلی –و نه جهانی- است، چرا که رسانه های غربی درمورد کنفرانس خبری سخنگوی نیروهای متجاوز که اتهاماتی دروغین علیه یمنی ها مطرح کرده است، سکوت کرده اند و ادعاهای عربستان را باور ندارند.

محمد فهمی

پربیننده ترین خبرها