کمیته اعتراض به نتایج انتخابات عراق از پایان تجمعات خبر داد

کمیته اعتراض به نتایج انتخابات عراق از پایان تجمعات خبر داد
چهارشنبه 8 دی 1400 - 13:24

کمیته تظاهرات و تحصن در اعتراض به نتیجه انتخابات پارلمانی در بیانیه‌ای با پذیرش درخواست گروه های سیاسی شیعه، اعلام کرد که به رأی دادگاه فدرال احترام می‌گذارد.

العالم - عراق

پس از اینکه کمیته هماهنگی گروههای سیاسی شیعه عراق از پذیرش رأی دادگاه فدرال در خصوص تأیید نتیجه انتخابات پارلمانی خبر داد، این کمیته از معترضان و تحصن کنندگان در مقابل منطقه سبز نیز خواست تا به تجمعات خود پایان دهند.

به نوشته وبگاه شفق نیوز، در پاسخ به این درخواست، کمیته سازماندهی تظاهرات و تحصن علیه نتیجه انتخابات نیز بیانیه‌ای صادر کرد و ضمن تأکید بر اینکه دستگاه قضایی عراق برای تأیید نتیجه انتخابات تحت فشار قرار گرفته و این کمیته همچنان معتقد به تقلب در انتخابات است، از پایان اعتراض سه ماهه خود خبر داد.

در این بیانیه خطاب به کمیته هماهنگی گروههای سیاسی شیعه آمده است: «از شما و تصمیمتان در پذیرش حکم دادگاه فدرال در تأیید نتیجه انتخابات تبعیت کرده و از فشارهایی که به دستگاه قضا در راستای تأیید نتایج دروغین وارد آمد چشم‌پوشی می‌کنیم. ما این شجاعت را داشتیم که نگرانی شدید خود را به دستگاه قضایی عراق در خصوص وقوع جعل و تزویر اعلام کنیم... ما به اینکه دستگاه قضا، مستقل، توانا و شفاف عمل کند، حریص هستیم.»

کمیته سازماندهی تظاهرات و تحصن علیه نتیجه انتخابات در ادامه خطاب به تجمع‌کنندگان گفت: «شما با ایستادگی و صبر و موضعتان در روزها و هفته‌های گذشته به پیروزی‌های مهمی دست یافتید و توانستید هفت کرسی دزدیده شده را تغییر دهید...شما در حالی که دشمن به دنبال از کنار زدن الحشد الشعبی و مقاومت از صحنه سیاسی عراق بود، ایستادید و روح تازه‌ای در جسم امت دمیدید.»

این کمیته ضمن تقدیر از رهبران سیاسی شیعه عراق، از نیروهای امنیتی نیز بابت تأمین امنیت معترضان قدردانی کرد.

روز گذشته نیز «حیدر اللامی» از اعضای چارچوب هماهنگی گروه‌های سیاسی شیعی، در گفت‌وگو با پایگاه خبری المعلومه، تصریح کرد: «با وجود شواهد و مدارک ارائه شده به دادگاه فدرال و اثبات درستی آن، چارچوب هماهنگی تصمیم دادگاه را به منزله شمشیری بر گردن خود می‌داند. لذا به تصمیم دادگاه احترام گذاشته می‌شود زیرا نشان‌دهنده اقتدار و حاکمیت دولت عراق است».«هشام الراکبی» رئیس دفتر «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون نیز در بیانیه‌ای ضمن تشکر از معترضان و تحصن کنندگان و اعتراض مسالمت‌آمیزشان، از آن‌ها خواست تا به تحصن پایان دهند، هرچند تأکید کرد که حق اعتراض در روزهای آینده محفوظ است.

وی افزود: «چارچوب هماهنگی به این حکم متعهد است و به تصمیمات دادگاه هرچند که بر ضد آن است و با ادله و شواهد ارائه شده در تضاد است، احترام می‌گذارد».

دادگاه فدرال عراق، روز دوشنبه، ۲۷ دسامبر، سرانجام پس از آن‌که سه نوبت، برگزاری نشست رسیدگی به مطالبه ابطال انتخابات پارلمانی اخیر را به تاخیر انداخت، این نشست را برگزار کرد.

دادگاه فدرال عراق، ضمن رد درخواست لغو و ابطال نتایج انتخابات تاکید کرد که شورای عالی قضایی کشور، صلاحیت انحصاری حل مشکلات مربوط به روند انتخابات را دارد و هر حزب سیاسی حق دارد ظرف سه روز پس از اعلام رسمی نتایج، به تصمیم این شورا اعتراض کند.

دادگاه فدرال سپس نتایج اعلامی انتخابات پارلمانی اخیر را که ۱۸ مهرماه گذشته برگزار شده بود، تایید کرد.

هادی العامری،در نخستین واکنش به این حکم، بیانیه‌ای صادر و با اشاره به فشارهای داخلی و خارجی بر دادگاه فدرال اعلام کرد که برای حفظ ثبات عراق به تصمیم دادگاه فدرال مبنی بر تأیید نتایج انتخابات پایبند است.

فارس

پربیننده ترین خبرها