تحلیلگران: استعفای نخست وزیر سودان خطر بازگشت به حکومت بشیر را تشدید می‌کند

تحلیلگران: استعفای نخست وزیر سودان خطر بازگشت به حکومت بشیر را تشدید می‌کند
دوشنبه 13 دی 1400 - 16:42

به باور تحلیلگران، استعفای نخست‌وزیر سودان می‌تواند به خون‌ریزی‌های بیشتری در این کشور منجر شود.

العالم - آفریقا

خبرگزاری فرانسه در مطلبی نوشت: تحلیلگران می گویند استعفای نخست وزیر سودان، ارتش را در موقعیت تسلط مطلق بر کشور قرار می دهد و تهدیدی برای بازگشت به سیاست های سرکوبگرانه رژیم سرنگون شده عمر البشیر است.
پس از ماه ها تظاهرات خیابانی و سرکوب های خشونت آمیز که ده ها کشته بر جا گذاشت، ناظران نگران هستند که پس از استعفای عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان در اواخر روز یکشنبه، خونریزی بیشتری در پیش باشد.

حمدوک در سخنرانی خداحافظی خود در تلویزیون ملی گفت تلاش کرد از "لغزش سودان به سوی فاجعه" جلوگیری کند، اما کشور اکنون در "موقعیتی خطرناک خطرناکی قرار دارد که بقای آن را تهدید می کند".
مجدی الگیزولی از اندیشکده موسسه Rift Valley گفت: «استعفای حمدوک باعث شد تا ارتش به تنهایی فرماندهی کشور را بر عهده بگیرد. معترضان بار دیگر به خیابان ها خواهند آمد و با خشونت بیشتری مواجه خواهند شد.»

سودان که اکنون یکی از فقیرترین کشورهای جهان است، از زمان استقلال خود از انگلستان و مصر در سال 1956، عمدتاً تحت حاکمیت نظامی بوده و تنها در مواردی نادر به دموکراسی رجعت داشته است.
از زمان برکناری رئیس جمهورِ کهنه کار، بشیر در آوریل 2019 در پی موج بی سابقه اعتراضات با حضور فعال جوانان، این کشور در حال انتقال شکننده به سوی حکومت کاملا غیرنظامی بوده است.
بشیر که به دلیل جنایات جنگی در منطقه دارفور توسط دادگاه کیفری بین‌المللی تحت تعقیب است، هم اکنون در زندان به سر می برد. این در حالی است که سودان اقداماتی را برای پیوستن مجدد به جامعه بین‌المللی و دریافت تسهیلات، کمک‌های خارجی و سرمایه‌گذاری انجام داده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها