بورل: در مذاکرات امنیتی آمریکا با روسیه، نمی‌توانیم فقط نظاره‌گر باشیم

بورل: در مذاکرات امنیتی آمریکا با روسیه، نمی‌توانیم فقط نظاره‌گر باشیم
چهارشنبه 15 دی 1400 - 11:08

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر لزوم حضور نمایندگان این اتحادیه در مذاکرات امنیتی آمریکا با روسیه، گفت اروپایی‌ها نمی‌توانند در رابطه با چنین گفت‌وگوهایی فقط نظاره‌گر باشند.

العالم - اروپا

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار حضور نمایندگان این سازمان در مذاکرات امنیتی آمریکا با روسیه شد.

بورل امروز طی مصاحبه‌ای با نشریه «فایننشال تایمز» گفت اتحادیه اروپا نمی‌تواند طرف خنثی و بی‌طرف در مذاکرات بر سر تضمین‌های امنیتی آمریکا و ناتو با روسیه باشد.

در تاریخ ۱۷ دسامبر بود که وزارت خارجه روسیه پیش‌نویس معاهدات امنیتی با آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را منتشر کرد. این تضمین‌ها به‌صورت خاص گسترش بیشتر ائتلاف ناتو به شرق و ورود کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق به آن را مردود می‌داند. این پیش‌نویس همچنین امکان ترک هرگونه فعالیت نظامی در اوکراین، سایر کشورهای اروپای شرقی و همچنین در قفقاز و آسیای مرکزی توسط بلوک را فراهم می‌کنند.

به نوشته وبگاه «ریانووستی» به نقل از این مصاحبه، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به نشستی که قرار است در تاریخ دهم ژانویه بین نمایندگان روسیه و آمریکا برگزار شود، تاکید کرد: «ما نمی‌توانیم در جریان این مذاکرات، فقط ناظر باشیم».

بورل همچنین روسیه را متهم کرد که قصد دارد کشورهای اروپایی را از مذاکرات امنیتی «حذف» کند، اما ابراز امیدواری کرد که آمریکا اجازه این امر را ندهد.

پیشتر اعلام شده بود «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه و «وندی شرمن» همتای آمریکایی او مذاکرات امنیتی در ژنو را در ۱۰ ژانویه هدایت خواهند کرد.

وزارت خارجه روسیه همچنین خبر داده که نمایندگان روسیه در ۱۲ ژانویه با نمایندگان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل گفتگو داشته باشند. بعد از آن نیز نشست گسترده‌تری شامل نمایندگان روسیه، آمریکا و سایر کشورهای اروپایی در ۱۳ ژانویه، در وین برگزار خواهد شد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها