رقابت تسلیحاتی مغرب و الجزائر در پی تحرکات صهیونیستی در رباط

رقابت تسلیحاتی مغرب و الجزائر در پی تحرکات صهیونیستی در رباط
چهارشنبه 15 دی 1400 - 12:34

پس از آنکه رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای دیگر، مغرب را به پهپاد و سامانه‌های نظامی پیشرفته مجهز کردند الجزائر نیز یک سامانه پیشرفته برای جنگ الکترونیک از چین خریداری کرده است.

العالم - افریقا

وب‌سایت «مینا دیفنس» اخیر فاش کرد که ارتش الجزائر به یک سامانه چینی پیشرفته برای جنگ الکترونیک دست یافته که تولیدی دو شرکت چینی « ELINC » و «CEIC» است.

در ادامه این گزارش آمده ، از ویژگی‌های سامانه مذکور کشف رادارهای دشمن از فاصله ۶۰۰ کیلومتری، مشخص کردن پایگاه و طبقه‌بندی تحرکات دشمن از این فاصله، حفاظت از رادارها و سامانه‌های ضد هوایی در برابر موشک‌های ضد تشعشع، تحت پوشش قرار دادن رادارها و جلوگیری از ارتباط ها در مسافت ۳۰۰ کیلومتری و ممانعت از استفاده دشمن از سامانه‌های جی‌پی‌اس در فاصله ۳۰۰ کیلومتری و فرکانس اسکرامبل از ۰.۵ تا ۴۰ گیگا هرتز.

بر اساس این گزارش، همچنین از ویژگی سامانه مذکور می‌توان به شناسایی هواپیماها و کشتی‌های رادارگریز و پهپادها و حذف لینک داده‌های ارسالی آن به زمین و شناسایی هواپیماهای AEW در فاصله ۵۰۰ کیلومتری و سوزاندن و انهدام برخی تجهیزات بی‌سیم اشاره کرد.

رسانه‌های وابسته به «پولیساریو» اعلام کرده‌اند که دولت مغرب قادر به مقابله با پهپادهای ارتش مغرب خواهد بود.

الجزائر پس از آن به این سامانه چینی دست یافت که مغرب به بسیاری از سامانه‌های جنگی پیشرفته دست پیدا کرد و آخرین آن امضای قرارداری با شرکت تسلیحاتی ترکیه‌ای « Aselsan » به ارزش ۵۰.۷ میلیون دلار به منظور دستیابی به سامانه « Koral-EW » یا سامانه کورال ویژه جنگ الکترونیک است.

این قرارداد شامل دستیابی مغرب به این سامانه متشکل از وسایل ارتباط نظامی جدید، رادارها، سلاح الکترونیک و دستگاه‌های کنترل از راه دور، سیستم ناوبری و دیگر سلاحهاست که مغرب از ابتدای سال آینده به آن دست پیدا خواهد کرد.

این سامانه نظامی الکترونیک قابل حمل بر روی کامیون‌های نظامی است و در راستای انداختن پارازیت بر روی رادارهای دشمن ، مشخص کردن مکان آنها و نیز از کار انداختن آنها کار می‌کند و تا فاصله ۲۰۰ کیلومتری فعال است.

همچنین نیروهای مسلح پادشاهی مغرب در هفته‌های اخیر اولین پایگاه نظامی ویژه پدافند هوایی مبتنی بر نظامی باتری‌های دفاعی چینی معروف به کد « FD-۲۰۰۰B » را افتتاح کرد.

بنا به گفته منابع آگاه این سامانه چینی با ظرفیت برد ۲۵۰ کیلومتر در فاصله ۶۰ کیلومتری رباط پایتخت مغرب نصب شده و یکی از چهار سامانه دفاعی است که مغرب در سال ۲۰۱۷ از چین درخواست کرده است.

همچنین مغرب در دو سال اخیر به تعدادی پهپاد از سوی رژیم صهیونیستی و ترکیه دست پیدا کرده است.

روابط مغرب و رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۰۰ پس از آغاز انتفاضه دوم فلسطینیان متوقف شده بود که دسامبر گذشته ازسرگرفته شد و مغرب چهارمین کشور عربی پس از امارات، بحرین و سودان بود که در سال ۲۰۲۰ به عادی‌سازی روابط با این رژیم روی آورد.

مغرب و رژیم صهیونیستی در سفر وزیر جنگ این رژیم به رباط توافق همکاری امنیتی بین یکدیگر را امضا کردند که با واکنش فلسطینی‌ها روبه‌رو شد

فارس

پربیننده ترین خبرها