گزارش مشروح العالم از مراسم رسمی سالگرد شهادت سرداران پیروزی در بغداد

چهارشنبه 15 دی 1400 - 11:38

دولت عراق مراسم رسمی بزرگداشت سالگرد شهادت سرداران پیروزی را در بغداد برگزار کرد.

العالم - عراق

شرکت کنندگاه در این مراسم دومین سالگرد شهادت سرداران شهید حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس را برگزار کردند.

در این مراسم برنامه های مختلفی به یاد این سرداران که توسط آمریکا در فرودگاه بین المللی بغداد ترور شدند، برگزار شد.

صبح امروز چهارشنبه مراسم رسمی بزرگداشت دومین سالگرد شهادت سرداران پیروزی در بغداد با حضور تعدادی مقامات دولت عراق از جمله برهم صالح، رئیس جمهور و فالح الفیاض، رئیس هسئت حشد الشعبی برگزار شد.

از جمله شرکت کنندگان در این مراسم عبد العزیز المحمداوی، رئیس ستاد حشد الشعبی و عثمان الغانمی، وزیر کشور و جمعه عناد، وزیر دفاع و فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضایی و تعداد دیگری از مقامات سیاسی و فرماندهان حشد الشعبی در تالار تئاتر المنصور بغداد بودند.


فالح فیاض: همگام با دولت به موعد اخراج بیگانگان از کشور پایبند هستیم

در این مراسم فالح الفیاض رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق گفت: پیروزی بر داعش، دستاورد بزرگی برای عراق بود که افتخار آن به ملت عراق تعلق دارد و سرداران شهید برای رسیدن به این پیروزی از هیچ تلاش و جانفشانی دریغ نکردند و قاسم سلیمانی به عنوان مهمان عراق، یاریگر این ملت بود.

وی افزود: ما با شهدا تجدید میثاق کرده و عهد می بندیم که سد استواری در مقابل تروریسم باشیم و همگام با دولت به موعد اخراج بیگانگان از کشور پایبند هستیم.

وی خاطرنشان کرد که این مراسم بیانگر محبت شما و تمایل شما به برگزاری سالگرد این حادثه دردناک است که در خاک عراق اتفاق افتاد و در آن حاج قاسم سلیمانی که به طور داوطلبانه و از سر محبت به ملت عراق به کشور ما امده بود به شهادت رسید. و خدا خواست که خون او بر این خاک ریخته شود. و شهید ابو مهدی المهندس که زندگی خود را وقف دفاع از این اب و خاک کرد و در نهایت این چنین با شکوه به شهادت رسید.

وی خاطرنشان کرد که اتفاقی که در فردوگاه بغداد رخ دارد اتفاقی بزرگ و مهم بود که روابط عراق و آمریکا را تحت تأثیر قرار داد.


عثمان الغانمی، وزیر کشور عراق هم به نیابت از مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در این مراسم سخنرانی کرد.

وی گفت: شهادت سرداران ابو مهدی المهندس و حاج قاسم سلیمانی، مهمان عراق همواره همچون چراغی روشنگر راه ازادی و صلح برای همه ملت ها خواهند بود و ما از آنها برای دفاع از ارزشها و اصول و روح شهادت طلبی الهام می گیریم.

عثمان الغانمی افزود: مایه افتخار است که این روز را در دومین سالگرد شهادت آنها که با خون پاک خود خاک عراق را آبیادی کردند، بزرگ می داریم.

وی در ادامه گفت خاطرات حماسه های آنها که همه توان و انرژی خود را صرف مبارزه با تروریسم کردند و الگوی ناب مبارزه با تروریسم بودند آنهم در زمانی که بیش از 45 درصد از خاک عراق در اشغال تروریسم بود.


فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضایی عراق هم د راین مراسم گفت: سرداران شهید، شیرمردانی بودند که داعش و دشمنان این آب و خاک را در هم شکستند.

وی افزود: سرداران پیروزی با هم در چندین مناسبت در کنار هم بودند و ما همیشه به رفاقت آنها افتخار می کنیم.

وی گفت: این دو سردار درس ایستادگی در برابر قاتلان و متجاوزان را به نسل جدید دادند.


نخست وزیر عراق : شهیدان سلیمانی و مهندس در روزهای سخت الهام بخش روحیه شهادت بودند

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در پیامی به مراسم رسمی سالروز شهادت سرداران پیروزی بر داعش، شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، که وزیر کشور عراق از جانب وی آن را قرائت کرد گفت که جنایت ترور سرداران پیروزی بر داعش همیشه تاریخ زنده خواهد ماند و چراغ راه هر کسی خواهد بود که جویای آزادی و صلح است.

او گفت که این سرداران الگوی تک تک سربازانی بودند که با تروریسم داعشی جنگیدند و افزود که روزگار سختی را تجربه کردیم که در آن روزها شهیدان سلیمانی و المهندس الهام‌بخش روحیه شهادت بودند.


برهم صالح رئیس جمهور عراق هم در این مراسم گفت: فرمانده شهید ابو مهدی المهندس و فرمانده بزرگ ایرانی حاج قاسم سلیمانی، دو شخصیت مهم و بزرگ و اثرگذار در این کشور هستند.

وی خاطرنشان کرد که سردار سلیمانی در لحظه ای بسیار دشوار به کمک نیروی مسلح ما آمد و پا به پای نیروهای ما در مقابل گروه تروریستی داعش ایستاد.

رئیس جمهور عراق افزود: این دو شهید بزرگوار به ما یاد دادند که شهادت، هدف است و نثار جان در راه یاری مظلومان و مقابله با ظالمان، والاترین نوع ایثار است .

برهم صالح تصریح کرد: ما با افتخار یاد پیروزی کشورمان را در برابر داعش و شکست نقشه های خبثانه آن که همه منطقه و جهان را تهدید می کرد، گرامی می داریم. ما توانستیم با وحدت مردم و شجاعت نیروهای مسلح خود اعم از پلیس و ارتش و حشد الشعبی و پیشمرگه و با فتوای مرجع عالیقدر تقلید، آیت الله سیستانی، و یاری همسایگان و دوستان و ائتلاف بین المللی شهرمای خود را از وجود تروریسم پاک کنیم. آیت الله سیستانی با فتوای خود، نقش مهمی در این نبرد سرنوشت ساز ایفا کردند .

وی افزود: ما امروز مسئولیت ملی بزرگی پیش رو داریم که همان حفاظت از دستاوردها و تلاش برای جلوگیری از تکرار مصیبت های تروریسم و جلوگیری از ظهور دو.باره افراطی گری و تروریسم است.

وی در پایان بر ضرورت پایان دادن به بحران های منطقه به عنوان یک نیاز مهم و منافع مشترک همه ملت های منطقه تأکید کرد.

پربیننده ترین خبرها